Het roemloze einde van de roze prinses?

Nog een nachtje slapen en dan is het pakjesavond! Worden de meisjes dan weer overstelpt met roze prinsessenspullen? En de jongens met treinen, auto’s en geweren? Dan lopen we toch echt achter!

Deze week rapporteerde de Britse actiegroep Pink Stinks’ de resultaten van haar anti-roze campagne en daaruit blijkt dat het roze tij is gekeerd. In de UK is de roze prinses op haar retour. Ook Walt Disney stopt met de productie van de prinsessenlijn. Kennelijk hebben meisjes het op hun vijfde wel gehad met tiara’s en roze frutsels.


Er is een kleine maar significante verbetering te zien in het speelgoedlandschap: er zijn bv. meer kostuums voor meisjes om zich te verkleden als politieagent of arts. Disney komt met een nieuwe versie van Winnie de Poeh en een nieuwe video game, die beiden ontworpen zijn voor zowel jongens als meisjes.

Abi Moore, mede-oprichter van Pink Stinks, zegt dat haar organisatie wordt overspoeld met berichten van ouders van over de hele wereld. ‘Vorig jaar werd campagne gevoerd in 43 landen. Ouders van meisjes (en jongens) zijn de seksestereotype marketing meer dan zat.

‘Feministisch ouderschap’ is de nieuwe trend in de UK en USA. In Engeland loopt een online campagne CRAP! (Child Rearing Against Patriarchy). Veel ouders vragen zich af hoe ze seksestereotype speelgoed kunnen weerstaan voor hun zoon of dochter. Het antwoord is simpel: ‘Zeg nee!’. Veel ouders kunnen dat helaas niet.

Bron(nen):   The Guardian  Pink Stinks