Ongewenste gedachten en hoe je er vanaf komt

Heb je wel eens last van nare gedachten, die steeds maar weer terugkomen? Zo´n zeurend stemmetje in je hoofd ´Weet je zeker dat je geen fout gemaakt hebt?´ of ´Help, ik kan het niet meer aan!´. Deze gedachten dringen zich aan je op en hoe harder je je best doet om ze niet te hebben, hoe sterker ze worden. Misschien denk je wel: ´Het is niet normaal dat ik deze gedachten heb. Normale mensen hebben dat niet. Dus ben ik niet normaal. Help, ik word gek!´.

Hoe kun je van deze ongewenste gedachten afkomen? Het probleem is niet dat je ongewenste gedachten hebt. Het probleem zit ´m in de interpretatie en in het feit dat je ze wil vermijden of onderdrukken. Onthoud dit:

  1. Iedereen heeft bizarre, gemene, nare … gedachten.
    Mensen met een dwangstoornis hebben dwangmatige gedachten, bv. over vuil en besmetting of ze gaan twijfelen of ze iets wel gedaan hebben (heb ik de deur wel op slot gedaan?), maar uit onderzoek blijkt dat dit soort gedachten ook bij normale mensen vaak voorkomen. Je bent dus de enige niet!
  2. Gedachten zijn niet de realiteit.
    Als ze dat wel waren, was ik nu stinkend rijk!
  3. Proberen om je gedachten te onderdukken, helpt niet.
    Probeer gedurende 1 minuut NIET aan een ijsbeer te denken. De kans is groot dat je dan aan een ijsbeer denkt. Zonder die instructie had je dat waarschijnlijk niet gedaan.

Het is beter om deze gedachten gewoon te laten komen, wetende dat ze ook weer gaan. Hoe minder aandacht je aan ze besteedt, hoe sneller ze verdwijnen.

Bron(nen):   Psychology Today