8 bekende mythes in de psychologie

  1. Subliminale reclame werkt.
    Reclameboodschappen van soms maar 1/3000 van een seconde flitsen door het beeld om zo jouw gedachten te manipuleren. Het werkt niet, zo hebben talloze experimenten aangetoond. Toch was er in 2000 nog een Republikeinse reclame, die Al Gore probeerde zwart te maken door heel kort RATS door het beeld te laten flitsen.
  2. Er is een autisme-epidemie.
    In Amerika is het aantal autisme-diagnoses verveelvoudigd, maar dat komt alleen maar omdat er aan steeds minder criteria hoeft te worden voldaan om de diagnose te stellen. Elke herziening van de DSM heeft de definitie van autisme weer ruimer gemaakt.
  3. We gebruiken maar tien procent van onze hersenen.
    Dit is vooral marketing van de zelfhulpindustrie, die je zo wil helpen de overige negentig procent te ontdekken. Ons brein is een calorieverslindend orgaan, dat allang zou zijn gekrompen als we er maar tien procent van zouden gebruiken.
  4. Tegenpolen trekken elkaar aan.
    Mensen vallen juist op elkaar, omdat ze veel overeenkomsten hebben. Relaties tussen mensen die op elkaar lijken, werken ook veel beter. We zijn tenslotte geen batterijen.
  5. Een leugendetector vertelt de waarheid.
    Een leugendetector meet fysieke verschijnselen van liegen, zoals een hoge bloeddruk of versnelde ademhaling. Dat zou met 99 procent zekerheid voorspellen of iemand liegt. In werkelijkheid zijn die verschijnselen niet universeel en kunnen leugenaars door oefening makkelijk leren hun ademhaling en bloeddruk onder controle te houden.
  6. Dromen hebben een symbolische betekenis
    Veel mensen geloven dat dromen iets zeggen over hun onbewuste verlangens of zelfs verborgen waarheden blootleggen. Maar de meest waarschijnlijke verklaring voor dromen is dat het door elkaar gehutselde weergaven zijn van de nachtelijke activiteit van ons brein, die dan bezig is om informatie en ervaringen te sorteren en op te slaan.
  7. Luisteren naar Mozart maakt je intelligenter
    In 1993 was er een onderzoek dat zou hebben aangetoond dat studenten die tien seconden naar Mozart luisterden daarna een beter ruimtelijk inzicht hadden. Dit effect duurde echter maar heel kort en is ook nooit weer gevonden. In een Amerikaanse staat krijgen baby’s bij hun geboorte zelfs een gratis cd van Mozart. Waarschijnlijker is dat elke vorm van prikkeling tijdelijk de alertheid verhoogt, waardoor je slimmer lijkt.
  8. Linker- versus rechter hersenhelft
    Mensen die hun linker hersenhelft meer gebruiken zouden analytischer zijn. Degene die de rechter hersenhelft vooral gebruiken zijn creatiever. Dat is niet zo. Alle delen van de hersenen worden evenveel gebruikt. De twee hersenhelften lijken juist veel op elkaar.

Bron: Business Insider

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Karel Kritisch

    Subliminale reclame werkt wel. Derren Brown lijkt dat hier aan te tonen: https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ

    • FMYO

      Karel, wat is nu de link tussen ‘wel’ en ‘lijkt’ 🙂

      (in antwoord op Karel Kritisch)
      • Karel Kritisch

        Naar mijn bescheiden mening met een zekere gereserveerdheid aangezien in de psychologie niets helemaal zeker is.. ;-p

        (in antwoord op FMYO)
  2. Dead Silence

    Als ik naar Zuid-Oost Brabant kijk is puntje 2 ook daar van toepassing. Maar dat is meer migratie.

  3. Volledig

    Er is wel degelijk een verschil in functies tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Met name cognitie.

Reacties niet toegestaan