Is je naam van invloed op je leven?

What’s in a name? Volgens sommigen heel veel: je naam zou van invloed zijn op belangrijke beslissingen die je neemt in je leven. Bijvoorbeeld waar je werkt, wie je partner wordt, waar je woont, … Dat heet ‘impliciet egotisme’ of de aantrekkingskracht van postieve associaties met jezelf. Zo zou Chiara eerder geneigd zijn om in Castricum te gaan wonen, bij Creaflex te werken en in een Chevrolet te rijden.

Nu is er een nieuwe studie naar het zogenaamde ‘naam-letter effect’ die andere verklaringen biedt voor het fenomeen. Professor Simonsohn onderzocht alle gegevens van politieke donaties in de USA tijdens de verkiezingscampagne van 2004. Hij linkte de namen van de donateurs aan de naam aan de werkgever en de werplek en vond dat de naam van de werkplek meer overeenkomsten vertoont met de eerste 3 letters van de naam van een persoon dan met alleen de eerste letter. Bovendien suggereert Simonsohn dat dit niet het gevolg is van impliciet egoïsme, maar het tegenovergestelde.

Een alternatieve verklaring is dat werknemers niet zoeken naar een bedrijf met een soortgelijke naam, maar dat mensen nieuwe bedrijven starten met een naam die lijkt op die van henzelf. En een andere mogelijkheid is de etnische / taalherkomst: VanBoven werkt voor Vandyke Associates, terwijl LeBoeuf voor LeBlanc werkt, omdat de families waarvan de naam begint met Van uit Nederland of Vlaanderen kwamen en de families met Le uit Frakrijk of Wallonië. Dat men zich veel binnen de eigen etnische/ taalkringen begeeft, blijft nog generaties nawerken.

Wouter Duyck, één van de onderzoekers naar het naam-letter-effect is niet overtuigd door de resultaten van de nieuwe studie: de groep mensen die Simonsohn bestuurdeerde vormen een select gezelschap en zijn niet representatief voor de totale bevolking. Mensen die geld geven aan politieke campagnes zijn meer prestatiegericht, rijker en hoger opgeleid. Zij hebben inderdaad meer kans om een eigen bedrijf of praktijk te starten die ze hun eigen naam geven. Dat betekent dat Simonsohn in werkelijkheid iets anders meet dan het naam-letter-effect. Toch verwijst Duyck de alternatieve verklaringen van Simonsohn niet meteen naar de prullenmand: meerder effecten kunnen een rol spelen.

Bron(nen):   Time Magazine