‘Kleine kinderen leren spelenderwijs, niet door formele scholing’

Steeds meer mensen willen dat kinderen eerder naar school gaan, wellicht al vanaf 2,5 jaar. Dat vindt hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer een heel slecht idee. Ze schreef er een opiniestuk over in Trouw.

Formele educatie op jongere leeftijd gaat ten koste van de ontwikkeling van empathisch vermogen en sociaal-emotionele stabiliteit, stelt Goorhuis.

Jonge kinderen leren door het spelen met leeftijdsgenootjes om naar elkaar te luisteren en verschillende standpunten in te nemen. Ook oefenen ze in het fantasiespel hun verbeelding.

Wanneer ze op te jonge leeftijd terechtkomen in strak geregisseerde, door volwassenen gedomineerde activiteiten, kunnen ze hun basistalenten onvoldoende ontwikkelen: leren praten, controle krijgen over de grove en fijne motoriek, denkstappen maken en concentratie opbouwen. De uitrusting om aan het formele leren te beginnen is dan niet toereikend.

Goorhuis schrijft scherp: Wie dit niet begrijpt, heeft geen verstand van kinderen en is in pedagogisch opzicht een analfabeet. En: Intelligentie zonder empathie leidt tot maatschappelijke blunders en persoonlijke tragedies.

 

Bron(nen):   Trouw      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. Apekool

    Oei, dit is geen pedagoog, maar een demagoog!
    Hier wordt een nogal valse keuze geboden: spontaan spelenderwijs ontdekken of strak geregisseerd – zijn dat nu werkelijk de enige twee methoden die deze kenner kan bedenken?

    […] Wanneer deze vaardigheden onvoldoende vanuit spontane ontwikkeling tot stand zijn gekomen, is de uitrusting om aan het formele leren te beginnen niet toereikend. Jonge kinderen ontwikkelen zich op basis van
    zelfvertrouwen dat ontstaat door het ervaren van sociaal-emotionele
    stabiliteit in de omgang met hun ouders en andere opvoeders. Wie dit
    niet begrijpt, heeft geen verstand van kinderen en is in pedagogisch
    opzicht een analfabeet

    Juist de “spontane” ontwikkeling moet gestuurd worden bij dieren die sociaal leven – je leert niet goed of fout door maar botweg uit te proberen (iedere keer als ik Jantje een dreun verkoop kan ik zijn knikkers meenemen). Spelenderwijs kan je ook veel andere educatie aanbieden, daar is niets spontaan aan, maar draagt zeer bij aan de ontwikkeling van je kind – ook emotioneel.

Reacties niet toegestaan