Bill Gates stopt 10 miljoen dollar in ‘Big History’

Een gemiddeld kind ziet de link niet tussen het 1e lesuur geschiedenis, het 2e uur wiskunde en het 3e en 4e uur literatuur. Niks is met elkaar verbonden. Leren over de aarde en de geschiedenis is een legpuzzel van 500 stukjes zonder dat je de bovenkant van de doos mag zien. Voormalig Microsoft-topman Bill Gates wil de traditionele geschiedenislessen vervangen met een nieuwe methode die ‘Big History’ heet.

Gates stuitte in 2008 op een DVD-reeks (Big History) van de Australische professor David Christian waarin de geschiedenis van de aarde wordt verteld vanuit alle mogelijke wetenschappelijke disciplines, van archeologie tot chemie en astronomie. Niet de tijdvakken prevaleren, maar de volledige geschiedenis, in grote verhalen. Een les over de oerknal leidt zo tot kennis over Copernicus, Galileo en de Hubble-telescoop, of een les over de vorming van sterren tot kennis over de atoombom en Einstein.

Gates zette een team aan het werk om de Big History-lesmethode op Amerikaanse scholen te krijgen. Deze herfst krijgen al 15000 leerlingen en 1200 scholen de lessen. Gates: “We wisten niet wanneer het laatste keer was dat iemand een nieuw vak introduceerde in de middelbare school. Hoe doe je dat? Het was nogal onontgonnen terrein. Maar het was ook best cool.”

Gates gaf er 10 miljoen dollar van zijn eigen geld aan uit – en kreeg kritiek dat hij een economisch motief zou hebben, hetgeen hij ontkent. Christian maakte een TED-speech die al 4.4 miljoen keer bekeken is.

Bron(nen):   De Morgen      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. vandehoedenderand

    Je kunt veel van Gates vinden, maar de man pompt wel eventjes het grootste deel van zijn gigantische vermogen in goede doelen (ja, zijn eigen goede doel…) met de intentie om de wereld een betere plaats te maken. Ik geloof dat ie ‘slechts’ 10 miljoen per kind nalaat. Dat is een schijntje op zijn gehele vermogen.

    Hij heeft wel een mega-cool huis trouwens.

    Verder klinkt dit allemaal wel redelijk vernieuwend en zo op het eerste gezicht ook als een verbetering. Je hoorde vroeger vaak dat ‘jaartallen stampen’ zinloos was. Dat heeft men er toen uitgewerkt, maar ik denk dat het daarna alleen maar slechter is geworden. Er is daar onlangs nog een onderzoek naar geweest. Ga het niet opzoeken, maar daar kwam uitrollen dat jongeren (en ouderen) steeds slechter zijn in historisch besef. Zelf heb ik inderdaad vooral bepaalde periodes onderwezen gekregen. Niet het ‘grotere geheel’.

    Maar als je de ‘volledige geschiedenis’ wil onderwijzen, ben je daar wel een heel mensenleven mee bezig, me dunkt. Denk dat je er niet aan ontkomt om uiteindelijk toch te focussen op het de belangrijkste onderwerpen.

Reacties niet toegestaan