Amsterdam eerste stad met elektrische bussen

Over tien jaar moeten alle stadsbussen in Amsterdam op groene stroom rijden, schrijft de Volkskrant. Het is de eerste Nederlandse gemeente die er voor kiest om alle bussen te vervangen.

Net als de trams en metro's worden de bussen en pontjes in de hoofdstad elektrisch. Later gaan de vervoermiddelen mogelijk over op waterstof. Over twee jaar worden de eerste veertig bussen van de tweehonderd vervangen door elektrische exemplaren.

'Met dit plan nemen we afscheid van symbolen en pilots of kleinschalige projecten. We hebben besloten het gewoon te doen, dus niet eerst experimenteren met vijf bussen, maar een volledige uitrol', zegt Abdeluheb Choho (D66), wethouder voor duurzaamheid van Amsterdam.

Belangrijk doel is verbetering van de luchtkwaliteit, want die overschrijdt op diverse plekken in de stad nu nog de wettelijke norm voor fijnstof en stikstofoxiden. De stroom voor de bussen komt van het afvalenergiebedrijf, dat huisvuil verbrandt en daarbij elektriciteit opwekt.

De overschakeling naar elektrisch busvervoer vraagt een forse investering. De stad trekt een miljoen euro uit, maar dat is niet genoeg. De gemeente en de GVB gaan er van uit dat het Rijk een fonds in het leven roept met deels Europese subsidies. Een gemiddelde dieselbus kost volgens experts rond 225 duizend euro en een elektrische 3 tot 4 ton. Er zijn mogelijk iets meer stroombussen nodig vanwege het beperkt aantal kilometers dat er mee kan worden gereden, maar er wordt bespaard op diesel.
Ook in andere delen van het land worden steeds vaker elektrische bussen ingezet. In de provincie Brabant rijden er al vijftien rond. In Utrecht en Maastricht zijn er experimenten. Tegen 2026 moeten alle vijfduizend Nederlandse bussen in het openbaar vervoer met 'nul emissie' rijden.  

Bron(nen):   Volkskrant      

25 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Totaal van de zotte!! ” We hebben besloten het gewoon te doen, dus niet eerst experimenteren met vijf bussen, maar een volledige uitrol’
    Typisch een politicus. Geen idee of het werkt. Geld hebben ze niet, maar: “De gemeente en de GVB gaan er van uit dat het Rijk een fonds in het leven roept” Lees: De belastingbetaler betaalt wel!
    Dus als u in Friesland, Groningen of Rotterdam woont mag u binnenkort bijbetalen voor die geile elektrische bussen in Amsterdam.

    • AT

      Dit is juist heel goed. We klagen constant dat we hier maar halve maatregelen nemen, dan weer gaan discussiëren en evalueren om weer iets anders te doen of het terug te draaien. Nu zijn er politici die ‘het gewoon doen’.

      Er is geen enkel snugger argument te bedenken voor het behouden van vervuildende diesel bussen, behalve die paar centen op de korte termijn. Zeker als je erfgoed zoals monumenten wil behouden en wat aan de luchtkwaliteit in de straten van binnensteden wil doen.

      Hopelijk volgen zo veel mogelijk steden snel. Ik woon in Rotterdam en betaal graag belasting voor een goed en schoon openbaar vervoer in de stad. Hier kunnen we beter ons geld in stoppen dan in meer snelwegen die mensen toch niet weten te gebruiken want iedereen blijft dom op de middenbaan sukkelen.

      (in antwoord op Vogelbeest)
    • Jeroen

      Hoezo geen idee of het werkt? Goed idee van Amsterdam, goed voor de inwoners. Weg met die dieselbussen.

      (in antwoord op Vogelbeest)
      • FritsB

        Nee, het is weer een voorbeeld van geld uitgeven door politici zonder dat daar dekking tegenover staat. Tot de wal het schip keert, en als we failliet gaan zien we wel verder. Wethouders worden geacht binnen hun budget te blijven. Doet de man dat netjes, dan rijden er binnenkort minder bussen rond dan voorheen. Is ook beter voor de congestie.

        (in antwoord op Jeroen)
        • AT

          Kun je uitleggen hoe minder bussen beter voor congestie is? Minder ov betekend meer autoverkeer en daarmee meer congestie.

          (in antwoord op FritsB)
  2. Dead Silence

    Abdeluheb Choho (D66), wethouder voor duurzaamheid van Amsterdam. Wat een grap!

    • Jeroen

      Staat zijn naam je niet aan? Of gaat het om de functie?

      (in antwoord op Dead Silence)
      • Dead Silence

        In dit geval de functie. Is er ook een wethouder voor simpele zaken in onze hoofdstad?

        (in antwoord op Jeroen)
  3. Burgermans

    In Arnhem rijden al vanaf 1949 elektrische trolleybussen, Jeanette.

    • Jeroen

      Dat is helemaal hetzelfde, denk je ook niet, naamloze?

      (in antwoord op Burgermans)
      • Burgermans

        De kop boven dit stukje is dus aantoonbaar onjuist, of niet, Jeroen?

        (in antwoord op Jeroen)
        • AT

          Een elektrische bus is wat anders dan een trolleybus. Een trolleybus is vergelijkbaar met een tram en gebruikt een externe energiebron, De kop is aantoonbaar juist.

          (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Niet echt, leeswonder. Arnhem had, zoals aangetoond, al eerder elektrische bussen dan Amsterdam.

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Arnhem heeft geen elektrische bus maar een trolleybus, die rijden niet op eigen kracht. Dit is technisch een essentieel verschil, maar niet voor iemand die graag simpel denkt.

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Een trolleybus is een door elektromotoren aangedreven bus die van spanning voorzien wordt met behulp van een tweedraads bovenleiding. Wie is er hier nou simpel?

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Jij, want je gaat wikipedia quoten om jezelf nog meer in je eigen simpelheid te graven. Als je dan nog het verschil tussen beiden niet snapt…

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Nee, om jouw simpelheid aan te tonen, AT. 🙂

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Nee Burgermans; je snapt het verschil niet tussen het hebben van een elektromotor en een externe energiebron en een elektromotor en een eigen elektrische energiebron niet. Daarom heet de ene een trolleybus en de andere een elektrische bus.

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            LOL

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Inderdaad ja.

            (in antwoord op Burgermans)
          • FritsB

            Wat is het verschil tussen electriciteit uit een draad en electriciteit uit een accu die regelmatig via een draad opgeladen moet worfen? De bus rijdt in beide gevallen electrisch, dus zoner eigen uitstoot, en in beide gevallen is de opwekking van de stroom allesbehalve groen. Tram en metro hebben ook geen eigen energiebron aan boord.
            Deze bussen komen denkelijk uit China? BYD maakt ze al langer.

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Ze hebben allebei een elektromotor maar de ene heet een trolleybus, de andere een elektrische bus. En technisch zit er een heel groot verschil tussen beiden. Sowieso dus de energiebron die bij de ene extern is en bij de andere intern, en een elektrische bus heeft versnellingen die een trolleybus niet heeft.

            De titel klopt dus gewoon, Burgermans probeerde de schrijfster daar op te pakken. De discussie ging mij daar om.

            Als we eens kappen met constant zeuren op groene energie en dat eens massaal omarmen, wordt het snel goedkoper en hoeven we elektrisch aangedreven voertuigen ook niet meer op de vervuilende opwekking af te schieten. En voor het leefklimaat in binnensteden zijn elektrische bussen veel beter. Geen lelijke bovenleidingen en geen uitstoot.

            (in antwoord op FritsB)
          • Dead Silence

            Groene energie is voor hippies namelijk een perpetuum mobile.

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Ik ben verre van hippie maar voor groene energie. Ik weet ook dat het geen perpetuum mobile is want de benodigde energie is extern. De zon zal echter nog wel een tijdje gratis schijnen dus die energievoorziening zit goed. Jij zit toch in de tech industrie? Dan zou je wel wat enthousiaster mogen zijn over zonne-energie vanwege de markt voor supergeleiders e.d., er is volgens mij goed geld in te verdienen.

            (in antwoord op Dead Silence)
      • Burgermans

        Trolleybussen zijn elektrische bussen.

        (in antwoord op Jeroen)

Reacties niet toegestaan