Waar heb je recht op als je vlucht is vertraagd?

Door een stroomstoring was het Belgische luchtruim gisteren urenlang dicht. Zeker 20.000 reizigers liepen grote vertragingen op. Krijgen zij de kosten van hun vlucht terug? Het Belgische blog Newsmonkey zette de Europese regels op een rij. Je hebt als reiziger recht op compensatie als:
  • je vlucht is geannuleerd.
  • de vertraging van je vlucht minstens 2 uur bedraagt op vluchten van 1.500 km of minder, 3 uur op vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km of een niet-EU bestemming tot 3.500 km en 4 uur op een vlucht naar een niet-EU bestemming van meer dan 3.500 km.
  • er een instapweigering plaatsvindt op een vlucht, zoals bijvoorbeeld bij overboeking.
  • bij een plaatsing in een lagere klasse.
  • De compensaties houden in dat je recht hebt op een drankje, een maaltijd, een gratis telefoongesprek en een hotelkamer, afhankelijk van de afstand van de vertraagde vlucht en de duur van de vertraging. Reizigers hebben ook recht op een schadevergoeding bij een vertraging van minstens drie uur. Dan geldt: Vluchten binnen de EU:
    • van 1.500 km of minder: 250 euro
    • van meer dan 1.500 km: 400 euro
    • Vluchten tussen een EU-luchthaven en een luchthaven buiten de EU:
      • van 1.500 km of minder: 250 euro
      • tussen de 1.500 en 3.500 km: 400 euro
      • meer dan 3.500 km: 600 euro
      • Het recht op een compensatie of schadevergoeding bij een geannuleerde vlucht vervalt als:
        • de annulering te wijten was aan buitengewone omstandigheden, zoals slechte weer
        • je minstens 2 weken van tevoren bent ingelicht
        • je een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden
        • Bij annulering wegens buitengewone omstandigheden ontvang je wel:
          • terugbetaling van je ticket
          • een andere vlucht naar je eindbestemming bij de eerste gelegenheid, of
          • een vlucht op de latere datum van uw keuze

          Bron(nen):   Newsmonkey      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dutchy

    Valt dit niet onder “de annulering te wijten was aan buitengewone omstandigheden”?

  2. (.)(.)

    Recht hebben op een schadevergoeding is een ding, hem ook daadwerkelijk krijgen iets heel anders. Probeer het maar eens voor elkaar te krijgen. De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn bijzonder goed in het zo lastig maken om die vergoeding te krijgen dat de meesten maar opgeven en hun verlies nemen.

  3. Marianne martens

    Noch vliegtuigmaatschappijen noch vliegvelden zoals Schiphol hebben laten blijken dat passagiers geen enkel recht hebben. Passagiers en bewoners van landen zijn
    eigenlijk overgeleverd aan maatschappijen, die over de streep van de wet hangen.
    Een kongsi, een conglomeraat van ” vuile” geesten zoals bv de luchtvaart-verkeersleiders. Zie vliegtuighinder, vliegtuigoverlast, stinkende afvalstoffen,te kleine stoelen, slecht voer etc, grote onwil mogelijk boycot tegen elke vernieuwing van nieuwe vormen om al die lasten te verminderen. Vuil spel door heel veel partijen.

Reacties niet toegestaan