10 adviezen voor een gelukkiger leven (volgens de wetenschap)

Het wetenschappelijk onderzoek naar geluk is eindeloos. Het kan ons daardoor steeds beter voorzien van praktische adviezen voor ons eigen leven. Onderstaande tien stappen naar een lang gelukkig leven verschenen op de website van Time.

1. Stop met small talk en praat over dingen die ergens over gaan. 

Uit onderzoek bleek ten eerste dat gelukkige deelnemers veel met andere mensen praatten. Ten tweede was er een negatief verband tussen de hoeveelheid small talk en hoe gelukkig ze zich voelden. En ten derde was er een positief verband tussen diepgaande gesprekken en het geluksgevoel van de deelnemers.

2. Zorg dat je minstens vijf mensen hebt met wie je je problemen kunt bespreken.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die vijf of meer vrienden hebben met wie ze problemen bespreken, zestig procent vaker aangeven ‘erg gelukkig’ te zijn.

3. Vier goed nieuws met de mensen om je heen.

Verrassend genoeg kenmerken goede belangrijke relaties zich niet door hoe je samen met slecht nieuws omgaat, maar juist hoe je reageert op elkaars successen en positieve berichten. Mensen die op zulke momenten oprechte en intense blijdschap tonen, zijn gelukkiger en minder vaak depressief.

4. Schrijf je dromen op.

Volgens onderzoek zou het bijhouden van een dagboek, waarin je toekomstdromen en plannen opschrijft, je gelukkiger en gezonder maken, zelfs al doe je het maar twee minuten per dag.

5. Leef een maand alsof het je laatste is.

Een maand lang doen alsof je binnenkort ver weg zult zijn van je vrienden, geliefde, baan en huis leert je om te waarderen wat je dreigt kwijt te raken na die maand. Als je doet alsof je dingen voor het laatst ziet, dan waardeer je ze bovendien alsof je ze voor het eerst ziet.

6. Weet wat mensen gelukkig en ongelukkig maakt.

Onderzoek wijst uit dat geluk piekt tijdens seks, sport, sociaal contact of wanneer de hersenen gericht zijn op het hier en nu. Tijdens het forenzen of als je geest afdwaalt, zijn we minder gelukkig.

7. Word lid van een groep.

Socioloog Ruut Veenhoven concludeerde na uitgebreid geluksonderzoek dat we eenzaamheid moeten vermijden door een actief sociaal leven te leiden, vriendschappen te onderhouden en te genieten van stabiele relaties. Hij ontdekte dat de Denen het gelukkigste volk ter wereld zijn. Mogelijk heeft het er mee te maken, denkt Veenhoven, dat 92 procent van de mensen er lid is van een club of groep.

8. Stel doelen.

Psycholoog Jonathan Freedman onderzocht dat mensen die goed zijn in het stellen van korte en lange termijndoelen gelukkiger zijn. Hard naar een doel toe werken en vooruitgang boeken activeert niet alleen positieve gevoelens, het vermindert ook gevoelens van angst en depressie. Bovendien geeft het betekenis aan het leven.

9. Optimisme kan je leven redden.

Uit een onderzoek naar de overlevingskansen van mannen die een hartaanval hebben gekregen, bleek dat 8,5 jaar later de helft van de mannen was overleden aan een tweede hartaanval. Van de 16 meest pessimistische mannen stierven er 15, van de 16 meest optimistische mannen maar 5. De meest optimistische mannen (één standaarddeviatie boven het gemiddelde) hebben 25 procent minder vaak hartziekten dan gemiddeld. Deze bevindingen zijn steeds weer in nieuwe studies bevestigd.

10. Voorpret maakt je twee keer zo gelukkig.

In een studie werd deelnemers verteld dat ze een gratis diner in een beroemd Frans restaurant hadden gewonnen. Ze konden kiezen wanneer ze zouden gaan: direct, dezelfde avond of pas later. De meesten kozen ervoor om een week later te gaan. Geen verrassing: zo zouden ze niet alleen genieten van het heerlijke eten, maar ook een week lang vooruit kunnen kijken naar het diner. Voorpret is een eenvoudige techniek om twee keer zo blij te worden van iets leuks.

 

Bron(nen):   Time