Lekker cashen met een foodtruck? Integendeel, eigenaren komen nauwelijks rond

Als je op een festival zo’n duur ijsje of hip hapje uit een foodtruck koopt, zou je denken dat het lekker cashen is voor de eigenaar. Maar dat valt heel erg tegen. Slechts twintig procent van de ondernemers kan er van leven.

Om te beginnen moeten foodtruckeigenaren betalen voor hun plek op het terrein, voor elektriciteit, gas, afval, water, het kassasysteem en een eventuele slaapplek op de camping, schrijft nrc.next. Samen met de inkoop en personeelskosten komt dat voor bijvoorbeeld ijsverkoopster Marleen Hammenecker (43) neer op zo’n 1.500 euro per dag. Daarnaast moet ze ook nog 15 tot 30 procent van haar inkomsten afdragen aan de festivalorganisatie. Het betekent dat ze 462 bolletjes ijs per dag moet verkopen om quitte te spelen.

Daarnaast wordt de concurrentie steeds groter. “Foodtrucks zijn een hype en dit zijn de hoogtijdagen”, denkt Arjan de Hoon, eigenaar van toettoetfood.nl, waar ruim 350 foodtrucks worden aangeboden. “Je ziet nu dat het punt is bereikt dat grote merken instappen, de Mona’s en Unilevers van de wereld. Zij zien de trend en spelen daarop in.” Reden voor Hammenecker om haar foodtruck te verkopen. “Het verkopen van vers en lekker eten is ondergeschikt geworden aan de commerciële belangen. Op de veldjes waar ik in mijn beginjaren met nog tien anderen stond, staan nu 150 trucks.”

Bron(nen):   nrc.next (via Blendle)