Beschermt mondwater tegen coronabesmetting?

vrijdag, 15 mei 2020 om 12:06
hh 71239259
Wetenschappers roepen op om snel meer onderzoek te doen naar het effect van mondwater op de verspreiding van het coronavirus. Mogelijk zou het een beschermende werking hebben.
Onderzoekers van onder meer Cardiff University, Cambridge en de universiteit van Colorado ontdekten dat mondwater de potentie heeft om de buitenste laag van het virus te vernietigen, waardoor het zich in het eerste stadium van de infectie niet kan vermenigvuldigen in de mond en keel. Het mondwater kan het membraan van het virus zodanig beschadigen dat de infectiegraad omlaag gaat.
Professor Valerie O’Donnell, hoofdonderzoeker van de studie, legt uit dat sommige mondwaters genoeg anti-virale ingrediënten bevatten om effectief lipiden aan te vallen in gelijksoortige virussen. De onderzoekers benadrukken dat er nog geen bewijs is dat mondwater beschermend werkt tegen Covid-19. "Onze studie laat zien dat er heel snel meer onderzoek nodig is," aldus O'Donnell tegen The Independent.
Eerder liet de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) al weten dat er geen overtuigend bewijs bestaat dat mondwater een besmetting met het coronavirus kan voorkomen. "Sommige soorten mondwater kunnen bepaalde microben in je speeksel enkele minuten lang vernietigen, maar dat betekent niet dat ze je beschermen tegen Covid-19," klink het.
Bron(nen): The Independent