‘95% zekerheid’ over buitenaards leven

Britste wetenschappers, zo meldt The Independent, beweren voor 95% zeker biologische organismen in de ruimte te hebben gevonden en daarmee het bewijs van buitenaards leven. Een ballon, die tijdens een meteorietenregen 27 kilometer de stratosfeer in werd gebracht, nam ‘schone deeltjes zonder stof erop’ mee terug, wat suggereert dat ze niet van de aarde komen. Noch zat er op de meeste deeltjes kosmisch stof, wat doet vermoeden dat ze uit een vochtige omgeving komen zoals een (ijs)komeet.

Wetenschapper Milton Wainwright, werkzaam bij de Universiteit van Sheffield; “Met alle informatie die we hebben, kunnen we concluderen dat ze uit de ruimte komen. Er is geen enkel mechanisme bekend waarmee deze levensvormen zo’n hoogte kunnen bereiken. Voor zover we weten, komen ze uit de ruimte.” De resultaten van het onderzoek verschenen in het Journal of Cosmology, volgens biologieprofessor Myers van de Universiteit van Minnesota “een platform van een kleine groep geflipte academici die zijn geobsedeerd door het idee dat het leven in de ruimte ontstond.”

Dat bracht Wainwright niet van de wijs. “Indien we het bij het rechte eind hebben, betekent dit dat er leven is in de ruimte, en dat het naar de aarde komt. Het betekent ook dat het leven hier op aarde in de ruimte ontstond. Statistisch gezien is er geen enkele reden waarom het leven op aarde zou zijn ontstaan. Er zijn miljarden kometen, maar de meeste biologen concentreren zich op de aarde.”

De organismedeeltjes zijn waarschijnlijk niet levend maar bevatten wellicht wel DNA. Wanneer dat zo is, zou dat kunnen wijzen op het ontstaan van leven in de ruimte, alvorens op de aarde terecht te komen. “Absolute zekerheid”, zei Wainwright, “is moeilijk te verkrijgen in de wetenschap.” Hij hoopt in oktober, tijdens de aan komeet Halley gekoppelde meteorietenregen, opnieuw onderzoek te kunnen doen en biologische organismen te ontdekken.

Bron(nen):   The Independent

1. Dead Silence

Het aantal observeerbare sterrenstelsels is geschat op 170 miljard, elk met tussen de 10 miljoen en 100 biljoen sterren. Aannemende dat gemiddeld er een planeet rond een ster draait, dan zouden er 100 miljard exoplaneten moeten zijn, alleen al in ons melkwegstelsel. Dat zou betekenen dat er in het heelal pakweg 10^22 – 10^23 planeten moeten zijn. Laat 1 op de miljard omstandigheden hebben voor leven en laat de kans dat er leven is ook 1 op de miljard zijn. Dan zijn er nog altijd 10.000-100.000 planeten met leven, ookal is dat nog zo ver weg. De kans op geen leven elders in het universum is vele malen kleiner dan omgekeerd. Dus ik acht de kans op leven, louter op basis van ontzettend grote aantallen, veel groter dan 95%.

• Karel Kritisch

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vermoed dat leven een natuurlijk fenomeen is dat echt niet alleen toevallig is ontstaan op de aarde.

• Niegol

Dat lijkt veel op de Drake Equation:

Met dezelfde conclusie trouwens 😉

Een van de parameters (het aantal exoplaneten) is bijna oneindig (170 miljard maal 10E6 tot 100E9 is rekenkundig stiekem wel als benadering van oneindig te beschouwen), waardoor de kans op een positief antwoord de 100% asymptotisch benaderd.

• Heldoppantoffels

Het is ook zeer waarschijnlijk om aan te nemen dat er intelligent leven bestaat dat zich duizenden en misschien wel miljoenen jaren langer aan het ontwikkelen is. Leuk om te speculeren over waartoe dergelijke beschavingen toe in staat zijn. Ik hoop nog mee te maken dat er openlijk contact is.