Thee, ook niet gek

Thee hoeft alleen water boven zich te dulden in de lijst populairste dranken. Populairder dan koffie dus, mede door de grote afname ervan in het (Midden-)Oosten en in Groot-Brittannië. Enkele feiten over thee:

1. Kruidenthee is geen thee – zonder bladeren van een theestruik is het geen thee. Zeker bestaat er geen ‘perziktheestruik’ of ‘aardbeitheestruik’. Wat je meestal in de supermarkt vindt, is een combinatie van kruiden

2. Alleen echte thee komt van 1 plant – namelijk van de theestruik Camellia Sinensis. Van die ene plant wordt zwarte, groene, witte en oolongthee gemaakt. Alleen de verwerkingsmethode is verschillend

3. In thee zit minder cafeïne dan in koffie – volgens onderzoek zit er in een gewone koffie ongeveer 95 á 200 milligram cafeïne en in een kop zwarte thee 14 á 61 milligram. Ook in groene thee zit het, ongeveer 24 á 40 milligram. En zelfs in ‘cafeïnevrije thee’, namelijk nog zo’n 12 milligram

4. Je kunt de cafeïne een beetje verminderen – volgens sommigen door de thee 30 seconden te laten trekken, dat weg te gooien en dan met hetzelfde zakje een verse kop thee zetten. Volgens anderen moet je het 10 minuten laten trekken waarna na een kwartier de cafeïne weg zou zijn

5. Thee kan ontstressen – volgens sommige onderzoekers werkt thee positief op je geheugen en vermindert het stress. Je zou ervan ontspannen zonder slaperig te worden. Het is de L-theanine in de thee die dit doet

6. Echte thee is gezond – het beschermt je botten, helpt diabetes voorkomen, beschermt tegen kanker, het geeft je metabolisme een boost en het bevat gezonde antioxidanten. De oude Chinezen begonnen dan ook al duizenden jaren geleden met het drinken van thee als gezondheidsdrankje

7. Thee kan schadelijke stoffen bevatten – wetenschappers stuitten bij onderzoek op schadelijke concentraties van aluminium en fluoride in Braziliaanse groene- en zwarte theesoorten. Gelukkig ging het om goedkope, samengeperste thee in de vorm van theeblokken die niet vaak meer gebruikt worden

 

 

 

Bron(nen):   Newsmonkey