Snel leren? Ga variëren en pauzeren!

Een studieboek uit je hoofd leren? Je rijbewijs halen? Ga niet de samenvatting drie keer lezen of vijf keer achter elkaar hetzelfde moeilijke kruispunt oversteken. Dat werkt niet. Wat wel werkt is langer de tijd nemen en variatie aanbrengen in de leerstof. Tienduizend uur Tienduizend uur iets oefenen, zou je overal een meester in maken. De regel werd bekend door  Malcolm Gladwells boek Uitblinkers (Outliers). Al eerder werd aangetoond dat talent en intelligentie net zo belangrijk zijn als oefenen, maar ook dat oefenen op zich staat nu ter discussie. Het gaat namelijk niet om het aantal uur, maar om de manier waarop. Neem pauze Zo volgde een aantal chirurgen in opleiding vier microchirurgielessen. De ene helft deed alle lessen achter elkaar op een dag. De andere helft nam elke week een les. De laatste groep presteerde na de vier lessen veel beter dan de eerste. Doe je de lessen te snel achter elkaar, dan worden ze minder goed opgeslagen in het geheugen. Ook draagt de extra inspanning die het kost om na een week de eerdere informatie weer terug te halen bij aan het leerproces. Variëren helpt Wat ook helpt, is het variëren van de lesstof. Dat blijkt uit een experiment waarbij kinderen balletjes in emmers moesten gooien. De helft van de kinderen gooide steeds vanaf negentig centimeter afstand de balletjes in de emmer, de andere helft gooide de ene keer vanaf zestig centimeter en de andere keer vanaf 1,2 meter afstand. Na twaalf weken moesten ze allemaal vanaf negentig centimeter gooien. De groep die vanaf twee afstanden had geoefend, deed het vele malen beter dan de groep die steeds vanaf negentig centimeter afstand had gegooid. Voor de beroepspraktijk betekent dit dat wanneer je bijvoorbeeld tien stappen in een werkproces onder de knie wilt krijgen, het beter is om eerst stap twee, dan stap vijf en dan stap een te leren. Geen zin in Het idee erachter is dat je door gevarieerde oefening beter in staat bent om het geleerde toe te passen in verschillende situaties. Maar voor zowel studenten als docenten lijkt deze manier van leren veel langzamer te gaan. Studenten vinden het ook verwarrend en zien het voordeel op de lange termijn niet. In de hersenen is terug te zien dat het gevarieerde leerproces plaatsvindt in een deel waar vaardigheden en kennis van een hoger niveau worden verwerkt. Terwijl het eindeloos herhalen wordt geconsolideerd in een deel van de hersenen dat wordt gebruikt voor simpelere taken. Bron: Salon

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Peter Kleiweg

    “Tienduizend uur iets oefenen, zou je overal een meester in maken. De regel werd bekend door Malcolm Gladwells boek Uitblinkers (Outliers).”

    Dat wordt wel vaker beweerd, om daarna aan te tonen dat Gladwell het mis heeft. Maar dat schreef Gladwell niet. Hij schreef dat de mensen die uitzonderlijk goed zijn in een zeer complexe vaardigheid daarvoor zo’n tienduizend uur er mee bezig zijn geweest.

  2. Marie Pen

    Inderdaad zit het helemaal anders met die tienduizendurenregel. Gladwell laat juist zien dat alle omstandigheden mee moeten zitten en dat de desbetreffende persoon erg gedreven moet zijn om resultaat te behalen. Onder die omstandigheden worden zowel bewonderde voorbeeldpersonen als de aanwezigheid van materialen zoals een piano bedoeld.

    Het begrip talent of aanleg, alom gebruikt alsof iedereen kan definiëren wat dat is, is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Het is daarmee een positief label, waarmee mensen zich afmaken van de veronderstelling dat zij eveneens in staat zouden zijn om onder de hiervoor genoemde voorwaarden in combinatie met tienduizend uur een grote vaardigheid zouden kunnen bereiken.

    Labels bestaan, de inhoud ervan niet.

Reacties niet toegestaan