Geen buitenaards leven is goed nieuws voor de mensheid

Onlangs is Kepler-186f ontdekt, een exoplaneet die veel weg heeft van de aarde en waar dus leven zou kunnen bestaan. Wat er niet bij werd gezegd, is dat het geen goed nieuws is als daar daadwerkelijk leven wordt gevonden. Het zou de kans vergroten dat de mensheid op den duur zichzelf vernietigt. Doordat we maar geen buitenaards leven vinden, wordt het steeds waarschijnlijker dat het onmogelijk is om over te gaan naar een intergalactische bevolking. Het wordt in de wetenschap wel de flessenhals of de ‘Grote filter’ genoemd: leven sterft uit, voordat het ander leven kan bereiken. De andere reden waarom er geen buitenaards leven wordt gevonden is dat er weinig leefbare planeten zouden zijn in al die miljarden sterrenstelsels. Die theorie wordt echter steeds meer ontkracht door de ontdekking van planeten als Kepler-186f. Iedere ontdekking van een levenloze planeet is een opluchting voor de wetenschap en wellicht ook voor de mensheid. 200.000 jaar lang doorstonden we supervulkanen, asteroïden en pandemieën. Maar wetenschappers zijn bezorgd over de gevolgen van de moderne tijd voor de mensheid. Zo zijn nucleaire wapens er nog maar kort en is onvoldoende onderzocht wat de gevolgen zijn van de radicale (bio)-technologische veranderingen, die er aan komen. Bron: De Morgen

1. marianne martens

De mensheid is een organische Alien of Robot.Wij, mensen worden onderzocht( net zoals een bloedplaatje ) ergens vanuit het Heelal door echte warmbloedige, rationele wezens die ons iedere keer een andere chipopdracht geven. Er is daar maar 1 wet: Geen oorlog en niet vermoorden van mens en dier. http://www.astroblogs.nl

2. Dead Silence

Er is meer buitenaards leven dan we denken, simpelweg vanwege de enorme hoeveelheden sterrenstelsels, aantal sterren per sterrenstelsel (met planeten). De kans dat er minimaal een bijzit met leven acht ik zeker.

En over 5 miljard jaar is het sowieso gedaan met ons.

3. Karl Ruprecht Kroenen

Simpelweg genomen is de afstand van waarneembare realiteit (en dus ook ander leven) in het universum te groot.

Wij kunnen het dus niet op een empirische wijze vastleggen en daarom gaan we maar over op een filosofisch soort van gissen dewelke dus weer uitgaat van slechts hetgeen wij reeds kennen.

We kunnen het dus simpelweg niet staven met bewijs en omschrijven op een correcte wijze.

Als de Multiverse theorie zoals beschreven door Michio Kaku in zijn bekende boek “Parallel Worlds – The science of alternate universes” echt een werkelijkheid is , (wat zou kunnen) dan nog blijft het gewoon koffiedik kijken en moeten we wel heel lang gaan wachten om erachter te komen of onze wens naar meer leven in het universum en een mogelijk Multiversum waarheid blijken te zijn.

En wat voor Versums zijn die Multiversums dan?
    Wat voor vorm,wat voor variatie?
    Waarom zouden dezen moeten lijken op hetgeen wat wij reeds kennen?

Waarom moeten wij vasthouden aan een ons bekend concept van buitenaards leven?
    Wie zegt dat dit niet een concept is wat wij slechts hier weten te abstraheren vanuit onze kennis en ervaring ,maar dat buiten het ons bekende er gehele andere concepten en vormen bestaan die niet in ons verstand op kunnen komen?

Er is geen enkele grond om dit te denken,behalve dan op grond van de ons reeds bekende uitgangspunten, en er is dus geen enkel reden om aan te nemen dat dit ook correct zou zijn.

Het blijft gewoon net zoiets als raden wat er zich in ene ruimte achter een dikke stalen deur bevindt zonder dat wij de middelen hebben om deze deur te openen en vervolgens te zien wat er in die ruimte aanwezig is.

En wellicht is dat maar goed ook.

4. Koper

Over 100 jaar weten we, bij de huidige versnelling van de wetenschap, véél en véél meer van de kosmos. Dan nog is het wel of niet vinden van buitenaards leven geen goed of slecht nieuws voor ons. Sowieso zal onze soort niet voor eeuwig blijven voortbestaan.