Genetisch gemodelleerde muggen moeten malaria verslaan

Wanneer malaria wordt overgebracht komt dat altijd door de beet van een vrouwtje. Wetenschappers zijn er nu door middel van genetische modellering in geslaagd om muggen geboren te laten worden die alleen mannelijke nakomelingen krijgen. Met veel minder vrouwtjes in de natuur kan er misschien een eind komen aan de verspreiding van malaria. Het heeft 6 jaar geduurd voordat dit mogelijk was. De wetenschappers hopen dat wat in het laboratorium lukte, in de vrije natuur ook zal lukken. Ongeveer 95% van de muggen had mannelijke nakomelingen. "Het is nog maar een eerste stadium, maar ik hoop dat deze nieuwe aanpak uiteindelijk een effectieve en goedkope manier is om malaria te bestrijden," aldus Roberto Galizi van het Department of Life Sciences aan het Imperial College in Londen. "Het is ons doel dat mensen vrij kunnen leven zonder de dreiging van een dodelijke ziekte." De ontdekking is belangrijk omdat malaria nog steeds vele regio's bedreigt. Mondiale malaria-preventie heeft het sterftecijfer wel met 42% omlaag gekregen, maar wetenschappers zijn bezorgd over insecticide-resistente muggen die resistente malaria overbrengen.

Bron(nen):   Time

1. Meester Proper

Fantastisch dat we nieuwe diersoorten kunnen maken en de natuur naar onze hand kunnen zetten.

• FritsB

Geen nieuwe diersoort, selectieve geboortebeperking. China en India doen dat al jaren, met betrekkelijk weinig succes. Zou het niet handiger zijn de muggen genetisch zo te veranderen dat ze de malariaparasiet (Plasmodium) niet meer accepteren?

(in antwoord op Meester Proper)
  2. kletsmajoor

“genetische modellering” = “genetische modificatie”

3. jan bosscher

wat een heerlijk idee, dat op de mens uit te voeren.

4. Bart_van_Oerle