10 fossielen die het leven op aarde verklaren

1. Apex Chert

(Natural History Museum, Londen)

De fossielen die zijn gevonden op de Apex Chert, een glasachtig gesteente in Australië, zouden van de eerste levende organismen zijn. Maar er is veel discussie over of de bijna 3,5 miljard jaar oude bacterieresten wel echt van organische oorsprong zijn.

2. Doushantuo fossielen

(John Cunningham, Bristol Univeristy)

De fossielen die zijn gevonden in de Doushantuo formatie in China zijn tussen de 560 en 580 miljoen jaar oud. Het zijn de oudste voorbeelden van dieren zonder skelet.

3. Cooksonia

(Harry Taylor/Natural History Museum, Londen)

Deze kleine planten hebben 400 miljoen jaar geleden de overstap van zee naar land gemaakt en domineerden het landschap zo’n 40 miljoen jaar. Ze legden de basis voor het ontstaan van landdieren door de grond te stabiliseren en de lucht van zuurstof te voorzien.

4. Eusthenopteron

(Harry Taylor/Natural History Museum, Londen)

Een volgende grote sprong in de evolutie van zeeleven naar landleven was de ontwikkeling van vissen naar de eerste vierpotige gewervelde dieren. Dit fossiel is een belangrijke link daarbij. De vinnen zitten met een bot vast aan het lijf van de vis, zoals de ledematen bij landdieren.

5. Dimetrodon

(Donald E. Hurlberd and James Di Loreto/National Museum of Natural History/Smithsonian Institution)

De dimetrodon leefde 50 miljoen jaar voor de eerste dinosaurussen kwamen. Het is een hele verre voorloper van de zoogdieren.

6. Plesiosaurus

(Harry Taylor/Natural History Museum, London)

Plesiosaurussen waren reptielen met lange nekken en vinachtige poten. Ze verdwenen ongeveer 70 miljoen jaar geleden. Hun nek was zo lang en zwaar dat ze nooit op het land konden komen.

7. Archaeopterix

(Natural History Museum, Londen)

Dit fossiel wordt beschouwd als de perfecte evolutionaire link tussen reptielen en vogels. Zo heeft de Archaeopterix vleugels en veren, maar ook reptielachtige tanden, klauwen en een benige staart.

8. Coelacanth

(Harry Taylor/Natural History Museum, Londen)

Een visser haalde in 1938 een levende coelacanth uit de zee. Een schokkende gebeurtenis, aangezien men dacht dat het beestje al 70 miljoen jaar was uitgestorven. De ontdekking laat zien dat de coelacanth 400 miljoen jaar lang onveranderd is, maar vooral hoe weinig we nog weten van het leven in de oceanen.

9. Laetoli voetafdrukken

(John Reader/Science Photo Library)

Dit zijn voetafdrukken van een van de eerste mensensoorten die perfect bewaard zijn gebleven in de as na een vulkaanuitbarsting in Tanzania. Het gaat om drie personen die in dezelfde richting lopen.

10. Homo Heidelbergensis

(Kevin Webb/Natural History Museum, Londen)

Deze is gevonden in Afrika in 1921. De Homo Heidelbergensis leefde tussen de 200.000 en 300.000 jaar geleden. Dit fossiel is interessant, omdat het gaat om de directe voorouder van de mens. Te zien is dat het gezicht veel groter is dan dat van de huidige mensen met een laag voorhoofd en grote wenkbrauwen.

Bron(nen):   Washington Post

1. Burgermans

Ze illustreren het leven op Aarde maar verklaren doen ze het geenszins.
    Hoe en waarom bepaalde eiwitstrengen zichzelf gingen kopiëren is nog steeds een wetenschappelijk mysterie.

2. Diederdick