Hoeveel slaap we nu echt nodig hebben

Experts hebben de slaaprichtlijnen bijgewerkt en hebben de ideale hoeveelheid slaap per leeftijdsgroep bekend gemaakt. Benieuwd of jij met de nieuwe aanbevelingen een extra uurtje kan blijven liggen ’s morgens? Lees dan snel verder.

De National Sleep Foundation en een panel van 18 medische wetenschappers en onderzoekers hebben meer dan 300 slaapstudies geanalyseerd, met als doel om erachter te komen wat de precieze hoeveelheid slaap is die iemand nodig heeft op een bepaalde leeftijd. Het simpele antwoord is dat er geen perfecte hoeveelheid slaap is die geschikt is voor ieder individu, maar toch heeft de National Sleep Foundation een rapport gepubliceerd met de aanbevolen slaaphoeveelheid per leeftijdscategorie:

  • Baby’s (0 – 3 maanden): 14 – 17 uur
  • Peuters (4 – 11 maanden): 12 – 15 uur
  • Kleuters (1 – 2 jaar): 11 – 14 uur
  • Kleine kinderen (3 – 5 jaar): 10 – 13  uur
  • Basisschool kinderen (6 – 13 jaar): 9 – 11 uur
  • Tieners (14 – 17 jaar): 8 – 10 uur
  • Adolescenten (18 – 25 jaar): 7 – 9 uur
  • Volwassenen (26 – 64 jaar): 7 – 9 uur
  • Ouderen (65+): 7 – 8 uur

Het slaapadvies voor volwassenen is hierbij niet veranderd, maar er zijn wel twee nieuwe categorieën toegevoegd aan de lijst: adolescenten en ouderen. De hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft is verder ook sterk afhankelijk van zijn levensstijl en gezondheid.

Bron(nen):   Independent      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    ben echt benieuwd ja …..(doek neemt om sarcasme op te dweilen)

  2. VerzetIsZinloos

    We slapen te weinig. Veel mensen hebben slaapproblemen. Inslaap, doorslaap en uitslaapproblemen. Na 6, 7 uur heb ik het meestal wel gehad.

Reacties niet toegestaan