5 manieren om je beter te concentreren volgens de wetenschap

We klagen steeds vaker over aandachtsproblemen en voelen ons continu afgeleid. Leiden we massaal aan een concentratiestoornis? Nee, zegt voormalige Harvardprofessor Ed Hallowell, we hebben last van ”een extreem geval van het moderne leven.” Drukke kantoortuinen, piepende smartphones en mailtjes die oppoppen in je scherm, het zorgt ervoor dat onze focus vaak ver te zoeken is.

Op deze vijf manieren kun je je concentratie weer verbeteren:

1. Train je focus
Doordat we vaker heen en weer switchen met onze aandacht lukt het steeds slechter om ons te focussen. Aandacht moet je trainen. Probeer daarom bewust elke dag iets langer gefocust te zijn. Hoe meer tijd je eraan besteedt, hoe beter het gaat.

2. Maak je hoofd leeg
Je wilt je wel concentreren, maar maakt je zorgen over de 900 andere dingen die je nog moet doen. Dat is een groot probleem voor je concentratie. Om dat op te lossen kun je beginnen met alles op te schrijven wat er nog moet gebeuren en vervolgens een plan te maken met hoe en wanneer je die taken gaat afwerken.

3. Zoek een rustige plek
Wilskracht is fantastisch, maar houdt een keer op. Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Daarvoor is rust en ruimte van cruciaal belang, blijkt uit diverse onderzoeken. Niet voor niets sluiten schrijvers zich op in een hutje op de hei. Zoek een plek waar je niet gestoord wordt en geen afleiding hebt als je echt even geconcentreerd wilt werken.

4. Stop met reageren
Zet al je notificaties van e-mail, WhatsApp en je laptop uit. Jij beslist zelf of en wanneer je berichten leest en of je iets terug stuurt. Elke keer als je reageert op een nieuwe stimulus raak je afgeleid en het kost veel tijd om de focus weer terug te vinden.

5. Slaap genoeg
Een van de belangrijkste redenen waarom je doelloos rondsurft op internet is een slaaptekort, blijkt uit onderzoek. Te weinig slaap vermindert je zelfdiscipline en wilskracht. Kruip dus op tijd onder de wol.

Bron(nen):   Barking Up The Wrong Tree