Zo ziet buitenaards leven er hoogstwaarschijnlijk uit

woensdag, 05 juni 2019 om 12:08
Groene mannetjes met grote hoofden, die met futuristische ruimteschepen door het heelal reizen, dat is hoe we buitenaards leven meestal voor ons zien. Maar dat is natuurlijk niet hoe het is. Volgens een nieuwe studie zal leven op andere planeten eerder de vorm hebben van spaghettislierten. Dat stellen onderzoekers in een door NASA gefinancierde studie naar microben in heetwaterbronnen op aarde. Deze microben vormen formaties die nog het meest weg hebben van fettuccini, een lange platte spaghettisoort. Zulke pastavormige formaties zouden de eerste aanwijzingen kunnen zijn voor leven op andere planeten aldus onderzoeker Bruce Fouke van de universiteit van Illinois. "Als we met een rover naar een andere planeet gaan zouden we graag levende microben of zelfs kleine groene mannetjes in een ufo willen zien, maar de realiteit is dat we op zoek gaan naar leven dat waarschijnlijk in een heetwaterbron heeft bestaan, leven dat gefossiliseerd is," vertelt Fouke aan Live Science. Samen met zijn team bestudeerde hij de geo-thermale wateren van de Mammoth Hot Springs in Yellowstone Park. Dit water is rijk aan mineralen, die opvallende formaties vormen, gemaakt van calcium-carbonaat, ook wel travertine genoemd. Maar deze formaties krijgen hun vorm niet in een vacuüm. Ze zijn deels opgebouwd uit microben. De onderzoekers focusten zich op het snel stromende water bovenaan de bronnen. Daar leken de formaties meer op lange pastastringen. "Dit is een aanpassing," aldus Fouke. "In snel stromend water moeten de organismen zich vasthouden aan elkaar om te overleven. Iedere draad bestaat uit biljoenen microben die zich aan elkaar vastklampen. Hoewel leven op andere planeten waarschijnlijk uit andere stoffen bestaat heeft het waarschijnlijk wel dezelfde leefstijl," denkt de onderzoeker.
Bron(nen): Live Science