Wetenschappers: "Fluorescerende gloed kan teken zijn van buitenaards leven"

donderdag, 15 augustus 2019 om 13:04
De gloed die planeten elders in het universum afgeven kan een teken zijn van buitenaards leven, ontdekten wetenschappers.
"We kunnen bewijs vinden van leven op andere planeten door af te gaan op een afwijkende gloed. Astronomen zouden zo verre werelden kunnen ontdekken met telescopen hier op aarde," klinkt het.
De planeten met buitenaards leven vertonen mogelijk een gloed met prachtige en spectaculaire kleuren, zeggen de onderzoekers. De lichtshow is waarschijnlijk het resultaat van een proces dat voorkomt dat het leven op die planeten vernietigd wordt door straling.
Het scherpe ultraviolette licht dat rode zonnen uitstralen werd eerder geïnterpreteerd als een teken dat er geen leven was. Maar wetenschappers zeggen dat het mogelijk een belangrijke hint is om leven op te pikken: een gloed die uitstraalt naar de rest van het universum en zichtbaar is vanaf de aarde.
"Dit is een compleet nieuwe manier om op zoek te gaan naar leven in het universum," zegt hoofdonderzoeker Jack O'Malley-James van Cornell University. "Stel je voor dat er een buitenaardse wereld oplicht in een krachtige telescoop."
Het fenomeen wordt bio-fluorescering genoemd. De gloed wordt gevormd ter bescherming van de straling die afkomstig is van de zon van planeten. Telescopen kunnen zo worden ontwikkeld dat ze precies die gloed oppikken.
"Het is een geweldig doel voor de volgende generatie van grote telescopen, die genoeg licht kunnen opvangen van kleine planeten om ze te kunnen analyseren op tekens van leven, zoals de extreem grote telescoop in Chili," aldus astronomieprofessor Lisa Kaltenegger van het Carl Sagan Institute.
Bron(nen): The Independent