Zo houd je goede voornemens wél vol volgens de wetenschap

Word je moedeloos van jezelf, omdat je wéér goede voornemens maakt, die al dreigen te mislukken voor je goed en wel begonnen bent, dan is er nu nieuwe hoop. Wetenschappers hebben namelijk uitgezocht hoe je ervoor kunt zorgen dat je die mooie plannen wel volhoudt.

1. Vraag je af of je wel echt wil veranderen
Goede voornemens werken alleen als het echt je eigen keuze is om iets te veranderen, stelt psychologieprofessor aan Yale, John Bargh. Hij concludeert uit onderzoek dat we veel goede voornemens vooral maken door druk van buitenaf of omdat we denken dat het van ons wordt verwacht. Hij adviseert dan ook om bij jezelf na te gaan welke dingen je echt wilt veranderen en je daar op te focussen.

2. Zet een maand door
Gun jezelf de tijd om een nieuwe gewoonte aan te leren. Het duurt minstens een maand voor er enigszins routine komt in je voornemen. Of je nu drie keer in de week wilt sporten of water wil bestellen in plaats van een glas wijn, de kans is groot dat je lichaam en geest na een maand gewend zijn aan het idee. Dus zorg dat je die eerste periode doorzet.

3. Vervang je gewoonte
Volgens Bargh wordt het een stuk makkelijker om een goed voornemen vol te houden als je de ene gewoonte vervangt voor de andere. Zelf noemt hij stoppen met drinken als voorbeeld. Steeds als hij zin had in een glas nam hij een snoepje. Het is natuurlijk niet per se gezond, maar als je jezelf te veel ontzegt, heb je snel genoeg van je gezonde gedrag.

4. Stel haalbare, duidelijke doelen
Dit is een bekende, maar wel belangrijk: maak concreet wat je precies wilt bereiken. Dus zeg niet: ik wil gezonder eten, maar: ik ga vijf keer per week een salade nemen als lunch.

Bron(nen):   Newsmonkey