Pauw & Witteman: Het afscheid

Ze waren niet meer live en niet meer leidend maar bij hun afscheid na 8 jaar lijkt er veel belangstelling te zijn voor de laatste aflevering van P&W vanavond. Hieronder één van de lijstjes met wetenswaardigheden over Jeroen Pauw en Paul Witteman:

1. 8 jaar lang hadden P&W veel succes met dagelijks meer dan een miljoen kijkers. Alleen het laatste seizoen kwam RTL Late Night erbij waarna het aantal kijkers gemiddeld op 800.000 neerkwam

2. Er zijn 1300 afleveringen gemaakt en meer dan 3000 gasten uitgenodigd. Er is geteld wie het vaakst is langsgekomen en dat blijkt opmerkelijk genoeg Frits Wester te zijn van het RTL Nieuws

3. De eerste recensie was van Wim de Jong in de Volkskrant: “Niet moeilijk om maar meteen als een blok voor Pauw & Witteman te vallen. Snel, ter zake en spits.”

4. Opmerkelijke momenten zijn ook op een rijtje gezet: Het briefje van Henk Bleker aan Mauro die uitgeprocedeerd was. Het interview met Bram Moszkowicz (goed voor 1.9 miljoen kijkers) en het wijnincident met Joran van der Sloot en Peter R. de Vries.

5. ‘Bevooroordeelde, progressieve nozems’ waren P&W volgens Geert Wilders. Hij kwam nooit, al probeerde de redactie het 8 jaar. En Geert Wilders was niet de enige die de redactie van P&W veel te links vond

6. ‘Never change a winning team’ was het credo. Dat maakte het programma volgens sommigen sleets. Paul Witteman schreef daar vorige week over: “Als ik kritisch kijk, dan moet ik onderkennen dat we te weinig aan productvernieuwing hebben gedaan. Mea Culpa.”

Vanavond duurt de uitzending dubbel zo lang. Voor meer wetenswaardigheden, klik op de link.

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. Templein

    Inhoudelijk waren ze in het begin een stuk beter dan Barend en van Dorp.
    Maar B&vD hadden een redactie met humor. Altijd waren er leuke grapjes die telkens terugkwamen als er een bepaald evenement op komst was, zoals verkiezingen, tour de France enz.
    Bij P&W leek het af en toe een corvee. Het nut of de lol van de zapservice heb ik nooit begrepen. Die werd trouwens aangekondigd zoals bij RTL de reclameboodschappen, heel plichtmatig. Gesprekken werden ook een corvee. Net als je in een verhaal zat, kwam er weer een aankondiging van een filmpje (dat ook nog eens al 20 keer vertoond was op tv). En als er grapjes waren, dan kwamen die nooit humorvol over. En dan nog die saaie herhaling van PVV onderwerpen.
    Er waren heel veel momenten om definitief weg te zappen naar andere programma’s.

    Als de VARA het programma kan aansturen met échte humor, dan zou de hele redactie en de gespreksleider(s) veel meer uit de verf komen.

Reacties niet toegestaan