De 10 geboden voor gezonde hersenen

De hersenen staan de afgelopen jaren volop in de belangstelling. Iedere maand verschijnen er wel artikelen over de invloed van voeding, omgeving of stress. Maar weet jij precies waaraan je je moet houden om je hersenen zo goed mogelijk te laten werken? De Utrechtse hoogleraar psychiatrie René Kahn beschrijft in zijn boekje ‘De tien geboden voor het brein‘ wat we moeten doen en laten om ons brein gezond te houden.

10 geboden voor gezonde hersenen

  1. Studeer
    Blijf je hersenen uitdagen. Volg een opleiding die voor je werk van belang is, of kies een studie die je zelf interessant vindt. Je moet je hersenen wel echt aan het werk zetten, liefst steeds op een andere manier. Kruiswoordraadsels of sudoku’s hebben geen zin, dat is te eenzijdig.
  2. Slaap
    Voldoende slaap is essentieel voor een gezond stel hersens. Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon. Maar vooral de eerste 4 uur zijn erg belangrijk. In die uren wordt nieuwe informatie verwerkt en opgeslagen.
  3. Musiceer
    Eigenlijk zou iedereen het moeten doen. Wie een instrument bespeelt zet zijn hersenen flink aan het werk. Ze moeten bladmuziek lezen, de oog-handcoördinatie regelen en het ritme in de gaten houden. Vooral kinderhersenen groeien van muziek maken, maar ook volwassen hersenen hebben er baat bij.
  4. Stress niet
    Hard werken is prima, maar er moet ontspanning tegenover staan. Hersenen kunnen slecht tegen chronische stress. Chronische stress ontstaat in situaties waaruit we niet kunnen ontsnappen, zoals een baas die je kleineert. Als problemen niet op te lossen zijn, is het beter een andere baan te zoeken.
  5. Maak vrienden
    Vrienden en familie zijn belangrijk voor gezonde hersenen. Je hoeft niet iedereen wekelijks te zien, als je maar een sociale kring om je heen heeft waar je op terug kunt vallen, mensen die je onder alle omstandigheden steunen.
  6. Geniet aanzien
    Het risico om te overlijden is voor mensen met een hoge sociale status maar half zo hoog dan voor mensen onderaan de sociale ladder. Aanzien brengt respect met zich mee en respect stimuleert het beloningssysteem in de hersenen. Bovendien geeft het zekerheid en maakt het ons weerbaarder tegen stress en tegenslagen.
  7. Drink met mate
    De hersenen kunnen slecht tegen alcohol. Kinderen en tieners moeten uiteraard helemaal geen alcohol drinken, dat remt de groei van hun hersenen.
  8. Zweet
    Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je brein. Uit een proef met muizen blijkt dat muizen die regelmatig op de tredmolen lopen, sneller nieuwe dingen leren dan muizen die weinig beweging krijgen. Lichamelijke inspannig leidt via de vorming van nieuwe hersencellen tot betere cognitieve prestaties.
  9. Speel
    Spelen is voor de hersenen ook leren. Computerspelletjes spelen is buitengewoon effectief. Vooral schietspelletjes, zoals Call of Duty of Medal of Honor. Schietspellen leren ons snel te handelen, signaal van ruis te onderscheiden en op te pakken wat belangrijk is. Angry Birds of Tetris doen daarentegen niets voor je brein.
  10. Kies uw ouders met zorg
    Onmogelijk natuurlijk, maar het 10e gebod relativeert de andere 9. Onze intelligentie wordt voor meer dan de helft door onze genen bepaald, en de omgeving waarin we opgroeien is ook erg van belang.

De tien geboden voor het brein
René Kahn
€ 9,95
Uitgeverij Balans
ISBN 9789460033391

Bron(nen):   Management Team