Verfilmt Jean-Luc Godard echt Mendelsohn’s The Lost?

Filmer en scenarist Jean-Luc Godard kreeg in november van dit jaar een ere-Oscar toegekend voor zijn hele oeuvre, maar kwam hem niet ophalen. De toekenning had in de VS nogal wat stof doen opwaaien omdat Godard, die niet vies is van wat provocaties, zich in het verleden nogal eens antisemitisch aandoende uitspraken had laten ontvallen. De Oscar werd hem toegestuurd. 
Toch is juist de Holocaust een terugkerend thema in het werk van Godard, een verdienste die hij deelt met Claude Lanzmann. Godard heeft de cinema in Hollywood altijd verweten destijds niets te hebben gedaan om de Holocaust te verbeelden en daarmee misschien een halt toe te roepen. Terugkerend nieuwsfeit in de publiciteit rondom Godards Oscar zijn diens filmplannen rondom het boek ‘The Lost’ van Daniel Mendelsohn. 

De Amerikaanse classicus en literair recensent Daniel Mendelsohn werd al vanaf zijn jongste jaren vergeleken met zijn oudoom Schmiel die in Holocaust omkwam. Tussen 2001 en 2005 probeerde Mendelsohn middels een verbeten zoektocht te achterhalen wat er in Oost-Europa met die oudoom (de broer van zijn grootvader die tijdig naar de VS geëmigreerd was) en diens gezin gebeurd was. Zijn zoektocht naar ooggetuigen brengt hem over de hele wereld. In The Lost – A Search for six of six million (2006) beschrijft hij zijn bevindingen, wat een integer, ontroerend en meeslepend boek opleverde. 

Het is de vraag in hoeverre Godard de soms gruwelijke beschrijvingen uit het boek wel zou kunnen verfilmen. Op papier komt zoiets heel anders over dan op doek. Getuige het lijstje overlijdensdata achterin het boek was Mendelsohn in heel wat gevallen nog net op tijd om overlevenden te interviewen. Een dergelijke documentaire zit er dus ook niet meer in. In een vraaggesprek met literair criticus Pierre Assouline vorig jaar bevestigde Mendelsohn dat hij uitgebreid met Godard gesproken had over een verfilming. Godard zou het boek met zeer veel interesse gelezen hebben. Er zou al een (Israëlische) scenarioschrijver in beeld zijn. 

Voorlopig is het stil. Godard (inmiddels 79) staat erom bekend wel vaker filmplannen op te starten en dan weer af te blazen. Mendelsohn vertelt in het interview met Assouline dat alles nu in handen ligt van agenten en producers. Men kan alleen maar afwachten of het boek van Mendelsohn (hier op de foto in Auschwitz) de verfilming krijgt die het verdient.

Bron(nen):   First Showing  AOL News  The New Yorker