‘Schrijver’ James Frey flikt het weer

Zijn naam staat de lezer wellicht niet meer bij, zijn eerste twee boeken (A Million Little Pieces en My Friend Leonard) misschien ook niet meer. James Frey schreef in 2003 in zijn autobiografie over zijn verleden als criminele junk en zijn verblijf in een afkickkliniek. Oprah nam het boek op in haar machtige boekenclub en ontving Frey in zijn show. Zijn verhaal was een steun voor veel verslaafden. De verkoop van zijn boek maakte hem multimuljonair, met dank aan Oprah. 

Begin 2006 wordt Frey op een website grondig en genadeloos ontmaskerd. Hij blijkt het hele boek uit zijn duim te hebben gezogen. Hij valt publiekelijk, bij Larry King en opnieuw bij Oprah, uit de gratie. De hele affaire levert Frey de titel ‘bad boy’ van de Amerikaanse literatuur op. 

Sinds kort doet Frey weer van zich spreken. Hij heeft een nieuwe manier bedacht om snel boeken te schrijven en daar veel geld mee te verdienen. Middels een zelf opgericht uitgeverijtje zet hij letterenstudenten en andere aspirant-schrijvers aan het werk om voor hem commerciële romans te schrijven. Studente Suzanne Mozes beschrijft in New York Magazine hoe Frey studenten tijdens een lezing paait met de beloften van begeleiding, uitgeverijcontacten en het grote geld. 

Het contract dat de gretige studenten krijgen voorgelegd, is om te huilen: de ghostwriter krijgt 250 dollar bij voltooiing van het boek, is juridisch en financieel aansprakelijk voor de inhoud maar bezit geen auteursrechten. Hij of zij ontvangt hooguit 40% van de opbrengsten en is verder vogelvrij. Mozes stelde te veel vragen rondom het contract en kreeg per e-mail een afwijzing van Frey. Anderen gaan met hem in zee, met als motto: ‘It’s a crappy deal but a great opportunity.’ 

Frey zou inmiddels 28 schrijvers in dienst hebben en nog steeds studenten werven. Er wordt grof geld verdiend, zoals met de serie Lorien Legacies, hoewel auteur Jobie Hughes er na een groot conflict met Frey niet op wordt vermeld. James Frey is de man zonder geweten.

Bron(nen):   New York Magazine  L'Express  VPRO