Androgynie: modegril of de nieuwe levensstijl?

Man of vrouw? Dat maakt niets meer uit in de modewereld. Het model op de foto hierboven is Andrej Pejic, een 20-jarige man van Bosnische afkomst. Deze week defileerde hij in Parijs tijdens de mannenshow van Jean Paul Gaultier voor deze winter, gekleed als vrouw (foto onder). De coutureshow van Gaultier voor de lente van 2011 sloot hij af in een magistrale bruidsjurk.

 Naast de ‘femiman’ modellen als Pejic doen ook vrouwelijke modellen met mannelijke trekjes het goed. Denk maar aan Agyness Deyn of Stella Tennant die o.a. model staat voor Chanel.

 Lea T. gaat nog een stapje verder. Zij heette vroeger Leandro, tot ze besloot dat ze een transgenderoperatie wilde. Riccardo Tisci van Givenchy vond in haar een muze en maakte haar tot gezicht van het merk. Covers voor de Franse Vogue en Italiaanse Vanity Fair volgden.

 Androgynie duikt ook op in de muziek -en filmwereld. Lady Gaga poseerde voor de cover van haar nieuwe single Yoü and I als haar mannelijke alter ego Jo Calderone. Zangeres Janelle Monae draagt het liefst een smoking en rockabillykuif en Zweedse popprinses Robyn heeft iets van een androgyn elfje met haar korte kopje.

Koningin van de androgyne look is de Britse actrice Tilda Swinton met haar excentrieke kledingstijl. In haar films zijn transgenderism en biseksualiteit regelmatig terugkerende thema’s.

 Is androgynie iets dat de mode- en communicatiewereld ons als trend wil opdringen of is het een weerspiegeling van een verschuiving in de samenleving? Het zou wel eens dat laatste kunnen zijn. De vooroorlogse generatie, nu 60+, werd opgevoed met het idee dat alles ‘gender-strikt’ is: jongens spelen met autootjes, meisjes met poppen. Beide seksen werden strikt van elkaar gescheiden. Vrouwen bleven thuis om op de kinderen te passen, mannen waren de kostwinner. De babyboomers, nu tussen de 40 en 60 jaar, zijn ‘gender-confused’. Die generatie was de eerste die vragen stelde bij de regels die van bovenaf werden opgelegd. Anderzijds zit die generatie nog met schuldgevoelens en twijfels: doe je je kind niets tekort als je als moeder gaat werken? De kinderen van de babyboomers zijn ‘gender-irrelevant’. Ze zijn veel vrijer opgevoed met veel minder nadruk op man-vrouw stereotypen. Jonge mensen stellen zich veel minder vragen bij mannen die crèmes smeren of breien als hobby. Je kan zonder gêne dingen doen die vroeger bestempeld werden als enkel toegankelijk voor mannen of vrouwen. In onze samenleving is het verschil tussen man en vrouw heel klein geworden.

 

Bron(nen):   Het Nieuwsblad