Tentoonstelling: Nerveuze Vrouwen

Vrouwen worden al eeuwenlang als ‘nerveuzer’ en 'labieler' afgeschilderd dan mannen, maar in de praktijk is dit niet bewezen, zegt conservator Patrick Allegaert van het Dr. Guislain Museum in Gent naar aanleiding van de tentoonstelling 'Nerveuze Vrouwen'. Er is ook een ondertitel: “Twee eeuwen vrouwen en hun psychiaters”. In twee eeuwen is er veel veranderd. In de 19e eeuw leken sommige vrouwen waanzinnig te worden door een gebrek aan gedragsvrijheid. Onze tijd lokt nieuwe vormen van gestoord gedrag uit. Nu lijken sommige vrouwen juist te bezwijken onder de last van de ‘vrijheid’. Het beeld bestaat dat de eisen die de samenleving hen oplegt om carrière te maken, de perfecte moeder te zijn, er geweldig uit te zien en een flitsend sociaal leven te leiden hen te veel wordt. Nerveuze vrouwen wil het debat over de ‘specifieke’ positie van de vrouw in de psychiatrie aanwakkeren. Het is een tentoonstelling die het heeft over manie, melancholie, zwakke zenuwen, theatrale tics, hartstochtelijke liefde, zelfverminking, verveling, rebellie en zelfuithongering.   ©Eric De Volder   De affiche is een tekening uit het boek 'Achter ’t Eten' van de Vlaamse theatermaker Eric De Volder (1946-2010), die plotseling overleed op het moment dat hij op punt stond om door te breken. Net zoals de schrijvers van Griekse tragedies en hedendaagse soaps haalde De Volder veel stof uit het netwerk van de familierelaties. Thema’s als ontrouw, passie, verraad, jaloezie, erfeniskwesties, incest, dood en moord passeren de revue. 'Achter ’t Eten' (2003) gaat over een dochter die seksueel misbruikt is door haar vader. Ze verblijft in de psychiatrie waar haar moeder haar komt bezoeken. Behalve van Eric De Volder zijn er werken te zien van: Diane Arbus, Yayoi Kusama, Tracey Emin, Delphine Boël, Anne-Mie Van Kerckhoven, Paul McCarthy en vele anderen.

Bron(nen):   Mueum Dr. Guislain  Cobra.be  De Reactor (over De Volder)  

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. FloatingSoulPeter

    Tsja, we leven in een schitterende tijd van zelfkwelling en gestoorde wellust.

  2. marianne martens

    mooi zo,n tentoonstelling, en de toegangsprijs om als nederlander jaloers op te worden.

Reacties niet toegestaan