Google, openlijk vóór klimaatactie, geeft grote financiële bijdragen aan beruchte klimaatontkenners

Google is in het openbaar altijd fel pleitbezorger geweest voor politieke actie tegen de klimaatcrisis. Achter de schermen blijkt de zoekmachinegigant echter forse bedragen over te maken aan de meest notoire klimaatontkenners van Washington. Dat ontdekte The Guardian.

Op de lijst van politieke organisaties die financiële steun ontvangen van Google staan er meer dan een dozijn die campagne voeren tégen klimaatwetgeving, die klimaatverandering ontkennen en milieumaatregelen uit de tijd van Obama willen terugdraaien.

Op de lijst staat onder meer het Competitive Enterprise Institute (CEI). Dit is een uiterst conservatieve denktank die Trump mede overhaalde om zich terug te trekken uit het klimaatakkoord van Parijs. Ook heeft het instituut felle kritiek op het Witte Huis, omdat het niet meer milieuwetten heeft afgeschaft. Verder is Google sponsor van de jaarlijkse bijeenkomst van het State Policy Network (SPN), een organisatie die conservatieve groeperingen steunt, waaronder het Heartland Institute. Dit is een radicale anti-wetenschapsgroep, die Greta Thunberg betichtte van ‘klimaatgekte en hysterie’. Leden van de SPN hebben een fake website gemaakt waarop valt te lezen dat ‘onze natuurlijke omgeving beter wordt’ en dat ‘er helemaal geen klimaatcrisis is’.

Enige principes zijn Google kennelijk vreemd. Naar buiten toe heeft het bedrijf namelijk altijd gezegd erg teleurgesteld te zijn dat de VS uit de klimaatdeal is gestapt. Ook noemt de techreus zich groot voorstander van klimaatactie.

Google verdedigt de financiële bijdrages door te stellen dat de ‘samenwerking’ met zulke organisaties ‘niet betekent dat we achter hun hele agenda staan’. Het bedrijf steunt de organisaties enkel omwille van hun dereguleringsagenda en om via hen invloed te kunnen uitoefenen op conservatieve wetgevers.

Senator voor de Democraten, Sheldon Whitehouse, reageert fel: “Corporate America zou moeten zeggen: als je een lobbygroep of handelsorganisatie bent die tegen klimaatactie is, zijn we weg. Punt.”

Maar helaas, veel grote bedrijven missen een dergelijk moreel kompas.

Bron(nen):   The Guardian