H&M wil meer winst door minder te verkopen

In een H&M-winkel in Stockholm vindt een experiment plaats dat cruciaal is voor de toekomst van de Zweedse leverancier van goedkope mode.  H&M worstelt al enkele jaren met dalende winstgevendheid, klachten over suffe winkels en de opkomst van rivaliserende merken zoals Zara. De gerenoveerde is een van de tests om het tij te keren. De winkel, in een winkelcentrum, heeft in veel kleiner aanbod, toegesneden op het welvarende publiek van de wijk waar de winkel staat. Herenkleding is weg, er is nog wat kinderkleding en verder is alles gericht op vrouwen. Er is een kapster aanwezig en de verlichting in de paskamers is zachter.  Anna Bergare, hoofd bedrijfsontwikkeling bij H&M Lab – dat werkt aan nieuwe concepten – zegt dat de winkel nu 30-40 procent minder artikelen aanbiedt, maar nadat de omzet toch in de lift zit.

H&M heeft de laatste jaren twee derde van zijn waarde op de beurs verloren en CEO Stefan Persson, kleinzoon van de oprichter, vloog er bijna uit: zijn enige talent zou zijn dat hij kleinzoon is.

Maar in de afgelopen maanden zijn er tekenen dat zijn reddingsplan vruchten begint af te werpen. Het bedrijf is onder zijn leiding gestopt in hoog tempo nieuwe winkels te openen. Belangrijker is het verbeteren van de bestaande winkels. En H&M doet nu veel minder aan afprijzen. De keten was één grote korting. Dat wordt anders.

Minder aanbod, minder kortingen moeten H&M weer meer klanten en meer winst opleveren

Bron(nen):   Financial Times