Nederlandse game-industrie had het zwaar in 2012

Als we de cijfers van branchevereniging NVPI mogen geloven gaat het niet goed met de game-industrie. Dit is terug te zien in bijna alle sectoren. Zo heeft de verkoop van games te maken met een enorme daling en werden er in 2012 ook veel minder consoles verkocht.

Vooral de verkoop van fysieke spellen heeft te maken met een forse daling. In 2012 werden 6,7 miljoen fysieke games verkocht, die samen goed waren voor een omzet van bijna 215 miljoen euro. In vergelijking met 2011, betekent dit een daling van maar liefst 17%. Er zitten verschillende oorzaken achter deze flinke daling. Zo groeit de markt voor downloadbare games, online gamen en het gamen op tablets en smartphones: ontwikkelingen die de verkoop van fysieke games in de weg staan. Daarnaast werden er in 2012 ook nog eens minder titels op de markt gebracht.

De verkoop van pc-games deed het nog iets ‘beter’ dan de verkoop van console-games. De pc-games hadden in 2012 te maken met een omzetdaling van 11%. De omzet van console-games daalde in 2012 met 18%. De reden dat de pc-games het nog iets beter deden, komt onder andere door succesvolle titels zoals Diablo 3 en Guild Wars 2. Spellen die alleen verkrijgbaar waren voor de pc.

Ook de de verkoop van consoles daalde fors in 2012. In 2011 werden nog ongeveer 800.000 consoles verkocht, in 2012 waren dit er maar 500.000. Een daling van maar liefst 31%. Dit komt natuurlijk doordat de nieuwe generatie consoles op komst is. Consumenten wachten af op de opvolgers van de Playstation 3 en de Xbox 360.

Nog een belangrijke reden achter de enorme daling is de transitie naar digitaal gamen. Online geven consumenten alleen al aan ‘full games’ 42 miljoen euro uit, aldus GfK Retail and Technology. Hierbij kun je denken aan uitgaven via bijvoorbeeld het Sony Entertainment Netwerk, Xbox Live, Nintendo Network of Steam. Maar ook de mobiele games van Apple of Google vallen hieronder.

Bron(nen):   NVPI      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Cornelis Berend

    Games gaan voor maximaal 4-5€ over de toonbank in de Appstores. En daar is een zware competitie van gratis games of games van € 0,89. Met spelletjes van €30 of meer moet je niet meer aankomen.

    Even rekenen: je hebt een bedrijfje van drie man die €3500 brutto verdienen (en da’s niet veel); dat maakt €10.500. Met 20% overhead (ook niet veel) wordt dat €12.600. Als je een game van €2 hebt, betekent dat 6.300 licenties per maand, 12 maanden per jaar, anders kom je in de problemen.

    Dat is het leuke van globalisering. De wereldmarkt is handen van de grote spelers. Anderen hebben het nakijken.

  2. JRR Uijlings

    De titel is erg misleidend. Fysieke verkoop gaat inderdaad hard achteruit. Maar zoals aangegeven in de tekst gaat het goed met de digitale verkoop. Ook het free-to-play model komt steeds meer op (gratis spelen, met micro-transacties voor in-game vooruitgang).

    Zelf heb ik al zeker 5 jaar geen fysiek spel gekocht.

  3. Jan Houtstra

    DGA (de echte branchevereniging) heeft hierop gereageerd,

    http://www.dutchgamesassociation.nl/nieuws/laatste-nieuws/item/239-persbericht-%7C-omzet-nederlandse-gamesindustrie-in-de-lift.html

    NVPI praat poep dus.

Reacties niet toegestaan