‘Er werken teveel mensen bij de NS’

Bezuinigingen bij de NS kunnen leiden tot massaontslag. Het AD schrijft dat dat blijkt uit een intern document van NS dat de krant in handen heeft. De FNV is bang dat er bezuinigingen worden gepland die duizenden personeelsleden hun baan kunnen kosten.

Volgens adviesbureau The Hacket Group, dat is ingehuurd door de directie, kan de NS de komende jaren 100 miljoen euro bezuinigen. Bij ondersteunende functies zou 30% van de kosten kunnen worden geschrapt.

De plannen moeten nog worden uitgewerkt en de personele gevolgen zouden in een later stadium duidelijk worden.

 

Bron(nen):   AD      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Occupy Schagen

    Hoewel het een bekend feit is dat er zonder dwarsliggers geen trein kan rijden, zijn er toch wel grenzen aan dat dwarsliggen.

    Megalomane managers zijn al jaren bij de NS bezig grote bedragen te verspillen; onder andere uit de FENS pot – http://tinyurl.com/y3b2pky – aan dure, overbodige en zelfs omslachtige “kaartautomaten”. Je rijdt toch ook OV-Chip met de metro zonder kaartautomaat !

    Iedereen kent nu het fiasco van NS Hi-speed (Fyra), gewoon besodemieterd omdat ze de professionals weggewerkt hebben; die vinden ze “lastig”. “kennis huren we wel in”… Nou we zien het resultaat.

    IJzigeheinig kopen ze HTM op en nu moet het personeel voor de kosten opdraaien, het personeel dat wèl nuttig werk verricht.

    De Kip met gouden eieren, het prijsopdrijvende monopolie van NS-Stations Vastgoed willen die Managers niet afstaan. Maar NL is de enige aandeelhouder, dus Parlement doe je plicht !

  2. Michiel Thalen

    Opeens hebben ze het?

  3. Koen van Rhee

    Ik denk dat er
    ‘Er werken te veel mensen bij de NS’
    bedoeld wordt.

  4. Templein

    Bij NS-personeel was er een soort familiegevoel. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Bij een grote ontslaggolf zal er eerder een postbodecultuur ontstaan.
    Mensen met nul-urencontracten die dan voor onze veiligheid in de trein moeten zorgen. Het personeel zal vanwege de kosten ook niet goed gescreend worden. In ieder geval zal de onverschilligheid toenemen, ook voor het materieel. De onderlinge communicatie zal ook afnemen.

    De NS lijkt -als mijn vrees zou uitkomen- voor de kortetermijnwinst gaan en niet voor duurzaam en lange termijnperspectief. Heeft dat ook met de directie te maken? De president-directeur Bert Meerstadt zal zijn langste tijd gehad hebben bij NS. Geen bonus, wel een boete en dan ook nog de aantijging dat de reizigers in de waarderingscijfers niet mee mogen tellen.

    Meerstadt zal gelijk krijgen, bij zijn vertrek (áls hij weggaat en mijn fantasie klopt) wordt alles minder.

    • John JohnN

      Ik vrees uw verwachting te moeten delen. Post naar de bliksem, Spoor naar de bliksem.

      (in antwoord op Templein)
  5. Vogelbeest

    “De NS heeft teveel mensen in dienst”. Of ze ook werken betwijfel ik.

Reacties niet toegestaan