Microsofts riskante obsessie met Google

Microsoft neemt een ongekend risico met de aankondiging dat het bedrijf vanaf volgend jaar de online versie van zijn softwareprogramma Office gratis gaat weggeven. Deze beslissing zou wel eens kunnen leiden tot de ondergang van de software-gigant, waarschuwt Douglas Rushkoff op de website The Daily Beast.
De aankondiging is overduidelijk een reactie van Microsoft op de bekendmaking van Google dat het bedrijf een gratis besturingssysteem gaat lanceren. Voor de consument lijkt het ideaal dat twee computergiganten de strijd aangaan om zoveel mogelijk van hun producten en dienst gratis weg te geven, maar er is een cruciaal verschl tussen de twee onderneming. Google heeft een alternatieve inkomstenbron in de vorm van advertenties. Microsoft dreigt daarentegen zijn meest winstgevende activiteit op te offeren, alleen maar om marktaandeel te behouden.
Het is in het belang van Google dat zoveel mogelijk diensten en producten gratis zijn – waardoor het platform voor advertenties steeds groter wordt. Het is dus wel logisch dat Google ook een gratis besturingssysteem gaat aanbieden, als het daar ook advertenties aan kan koppelen. De onderneming verkoopt haar klanten aan adverteerders. Daarom wil Google ook dat we zoveel mogelijk handelingen online verrichten.
Het antwoord van Microsoft zou moeten zijn dat het klanten wel laat betalen, maar advertenties gratis gaat weggeven. Dat de onderneming niet tot zo’n kunststukje in staat is, toont aan dat Microsoftaan de verliezende hand is.

Bron(nen):   The Daily Beast