Hoe verkoop je in tijden van crisis een horloge van 35.000 dollar?

Onze bewondering voor mensen die iets kunnen verkopen is groot. Want het blijft een prestatie de ander iets aan te smeren waar hij niet op zit te wachten. En dat ook nog voor teveel geld. 
Maar wat moet de verkoper in tijden van crisis? De anders zo weerloze slachtoffers zijn beter bewapend dan ooit, want ze hebben geen geld meer en onze handelsman moet nu alles uit de kast halen om zijn klanten zand in de ogen te strooien.
Vandaag neemt The Wal Street Journal poolshoogte bij de verkopers van dure horloges om te zien hoe ze de crisis te lijf gaan. Conclusie: de echte verkoper laat zich nergens door afschrikken; als vanouds pakt hij zijn klanten in. 
IWC, het bekende horlogemerk uit Schaffhausen, gooide er een extra training voor winkelpersoneel tegenaan om klantjes te vangen. Dus als de klant vraagt: wat kost die Aquatimer (een automatisch onderwaterhorloge), niet zeggen: 5.800 dollar, maar: de waarde is 5.800 dollar.
En vooral niet met de klant in een ja-nee conversatie belanden, want die duren vaak maar kort. Nee, allereerst zorg je dat de klant ergens gaat zitten in een lekkere stoel en doel is nu dat hij voorlopig niet meer opstaat.
Ook is het van belang dat de klant zonder zijn vrouw komt (IWC heeft alleen horloges voor mannen), want die staat een interessante transactie doorgaans in de weg.
Verder moeten degenen die hun horloge ter reparatie aanbieden hard worden aangepakt. Doel: ze komen binnen met een kapot horloge en verlaten de zaak met een nieuw exemplaar.
Ach, de tijden zijn weliswaar wat moeilijker dan voorheen, maar de verkoper die vindingrijk is vindt altijd wel een slachtoffer.

 

Bron(nen):   The Wall Street Journal