Ryan Air: lessen voor recessie

Bij Ryanair gaat alles naar wens. Terwijl de concurrentie bijkans bezwijkt onder de recessie, gaat bij de Ierse prijsvechter alles naar wens en houdt de grote baas, Michael O’Leary, niet op met het verzinnen van onconventionele ideeen, zoals staanplaatsen in vliegtuigen en betalen voor wie de wc wil bezoeken. 
O’Leary heeft slechts enkele beginselen: kosten kunnen altijd lager en in een vliegtuig zitten is niets anders dan een stukje in een bus rijden. Gevolg: Ryanair is een van de meest rendabele luchtvaartmaaschappijen die bestaan. 
En de recessie? O’Leary: "We love recessions." Hij heeft de prijzen nog wat naar beneden gegooid, extra kosten weten te besparen en zag tot zijn genoegen hoe sommige concurrenten in deze zware tijd het loodje leggen. 
Aan kosten besparen komt volgens hem nooit een eind. Nu weer valt er dankzij de zwakke dollar van alles te verzinnen, dat scheelt geld voor onderhoud, toestellen worden goedkoper en verder is dit een ideale tijd om lonen te bevriezen, want waar zou je personeel elders naartoe moeten? Bovendien is er in Ierland op dit moment 5 procent deflatie, dus eigenlijk krijgt het personeel meer dan ooit tevoren! 
Ook kijkt hij tevreden terug op zijn innovatie om passagiers als het ware een boete te geven als ze met bagage op de luchthaven aankomen. Het ging hem niet om die koffers, wel om het personeel dat aan de balie moest zitten – O’Leary wil namelijk dat iedereen via het web incheckt. 
En betalen om naar de wc gaan? De bedoeling is dat mensen voor het opstijgen en na aankomst hun plas doen, op de luchthaven – zodat op de plaats van de wc’s weer 6 extra zitplaatsen kunnen komen. 
Wat O’Leary betreft komen er nu achterin de toestellen snel die staanplaatsen. Voor 1 euro per persoon. 
Vliegen is volgens hem snel en veilig van A naar B gaan, de rest is allemaal onzin.

Bron(nen):   The Wall Street Journal