"Googles dreigement is publiciteitsstunt"

Het zijn niet zo zeer de mensenrechten geweest die Google hebben aangezet tot het dreigen met een vertrek uit China. Veel aannemelijker is het volgens Sarah Lacy van TechCrunch dat alle moeite van het zakendoen in China niet opweegt tegen de verdiensten.
Want Google’s positie in China is niet erg sterk. De zoekmachine van het internetconcern verliest marktaandeel aan Baidu, de marktleider in China die nauw verbonden is met de overheid. Omdat haar positie toch al onder druk stond, kan Google volgens TechCrunch wel eens hebben besloten alle negatieve publiciteit over de buigzaamheid van de onderneming, om te zetten in een positief marketinginstrument: Google als voorvechter van een vrije wereld.
Een aanwijzing voor die stelling is dat Google de deur wel erg hard heeft dichtgegooid. Als de onderneming werkelijk had willen onderhandelen met de Chinese overheid, had ze nooit publiekelijk zulke scherpe kritiek geuit. Het is, aldus Lacy, een ‘tactiek van de verbrande aarde’, bedoeld om goodwill te kopen in de rest van de wereld.
The New York Times denkt dat de inbraak in de e-mailaccounts van mensenrechtenactivisten voor Google misschien wel de druppel in de overvolle emmer is geweest. De Chinese autoriteiten zouden Google steeds meer beperkingen opleggen, inclusief het blokkeren van YouYube (een dochterbedrijf van Google).

Bron(nen):   TechCrunch  The New York Times  Slate