Bye bye Maybach

Economie
door Admin
zondag, 18 april 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Maybach bouwt schitterende auto's, alleen jammer dat niemand ze wil hebben. Sommige mensen hebben veel geld over voor een luxueuze auto, maar dan toch liever geen Maybach.
Bentley, Maserati, als het echt niet anders kan Rolls-Royce; behoort allemaal tot de mogelijkheden, maar liever geen Maybach - is toch een beetje een auto voor opa die nog een keer probeert of een jonge vrouw bij hem wil instappen. Maybach is het 'high-end'-product van Daimler. Roemrucht automerk van begin 20ste eeuw. Opgericht door Wilhelm Maybach en Ferdinand Graf von Zeppelin. Ook destijds al een uitgesproken luxe-produkt. Naast luchtschepen verliet een enkele limo de bedrijfshallen als er iemand was gevonden die er het geld voor had. In 1941 kwam de productie stil te liggen, omdat het bedrijf motoren moest afleveren voor tanks en onderzeeboten. Sinds 2002 ontfermt Daimler zich om Maybach - zie het als een zustermerk voor Mercedes en dan voor de meest kapitaalkrachtige doelgroep. De bedoeling is dan dat een selecte groep kopers in zo'n auto het gewenste statussymbool ziet, dat de begeerte is opgewekt en dan is het prijskaartje even van minder belang. Edoch, het lot beschikte anders. Op veel plekken in de wereld is de naam van de auto niet eens bekend... Gevolg: bijna niemand schaft zich een dergelijke wagen aan; gemikt werd op de verkoop van  1.500 stuks per jaar, het zijn er amper 1.000. Nog even en het voorname merk bevindt zich qua verkopen in de Spyker-regionen - de absolute bodem van de automarkt. De toekomst? Die is ongewis. Daimler is groot en machtig, maar misschien toch niet helemaal gek.