Wat managers van Mourinho kunnen leren

Welingelichte Kringen was jaren geleden eens op bezoek bij Ronald Naar die tussen het beklimmen van de hoogste bergen door zeer lucratieve lezingen gaf in het management-cricuit, onderwerp van gesprek: samen naar de top. 
Naar vertelde die managers hoe je samen moet werken om buitengewone prestaties te leveren. En welke eigenschappen daarbij nog meer van pas komen. Kortom: de sportwereld had kennis waar het bedrijfsleven iets mee kon.
Vandaag schrijft The Wall Street Journal, zakenkrant bij uitstek, wat managers van José Mourinho kunnen leren, de succesvolle voetbaltrainer die dit seizoen Internationale (uit Milaan) alles deed winnen. 
Mourinho staat nu voor een grote uitdaging, want hij mag bij Real Madrid laten zien hoe een team van schatrijke, verwende spelers alsnog in staat is kampioen te worden en de Champions League te winnen.
Deskundigen die hem al langer in de gaten houden, zijn hierover optimistisch. Want de coach
– gaat bijzonder methodisch te werk; de manier waarop hij trainingen en wedstrijden voorbereidt is legendarisch – waarbij geen detail onbesproken blijft;
– daarbij wordt alles vastgelegd en zijn alle werkzaamheden van het team geboekstaafd en in diagrammen weergegeven;
– planning, organisatie en coordinatie staan centraal;
– Mourinho is niet bang zelf het vieze werk te doen en voelt zich niet gauw te goed voor de minder leuke dingen die bij zijn werk horen;
– hij bestookt zijn spelers met mails en boodschappen die de motivatie ten goede komen;
– zijn overgave aan de spelers gaat bijzonder ver; met als gevolg dat het zelfvertrouwen van die spelers enorm toeneemt;
– hij vraagt zich steeds af hoe spelers graag spelen en past zich daar zo mogelijk bij aan;
– hij weet zijn voetballers ervan te doordringen dat ze onderdeel zijn van het team en dat teveel eigendunk een averechts effect heeft.
Volgens The Wall Street Journal allemaal eigenschappen waarover een manager zou moeten beschikken.

Bron(nen):   The Wall Street Journal