Het horloge is aan comeback bezig, en niet zonder reden

Economie
dinsdag, 09 november 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Omdat in elke digitaal apparaat of gadget een klokje zit ingebouwd, ging het niet best met de verkoop van horloges. Want ach, waarom zou je nog een klokje om je pols hebben als in elk vertrek van je huis de tijd is te zien. Vorig jaar werd dan ook het einde van het horlogetijdperk voorspeld. Maar nu beweren marktanalisten op het Amerikaanse NPR weer het tegenovergestelde: het oeroude horloge is aan een comeback bezig. Zelfs de horlogemakers staan versteld door de explosieve verkoopcijfers. Het horloge zou wel weer eens het accessoire van het jaar kunnen worden, zegt de horloge-inkoper van het Amerikaanse warenhuis Macy’s. En daar zit een reden achter. Allereerst is het nieuwe van ingebouwde digitale klokjes er wel zo'n beetje af. Maar er is een interessantere verklaring. Ook al is bijna overal de tijd te zien, op een aantal plekken houdt de tijd schijnbaar op te bestaan. Zo hangen er met opzet geen klokken in winkelcentra, restaurants en cafés. Een marktanalist verklaart deze ‘casino-factor’ als volgt: klanten verdwalen in de tijd, en dan blijven ze geld uitgeven. En wat is nu een betrouwbaarder en praktischer apparaat dan een horloge om de tijd en dus je geld in de gaten te houden?
Bron(nen): NPR