Niets meer te verbergen: ING gaat alles wat de bank van je weet verkopen

Je bank weet veel van je. Bijvoorbeeld of je kinderbijslag krijgt en of je ieder jaar in maart 200 euro uitgeeft in tuincentra of maandelijks 40 euro aan boeken.  Een bank kan ook zien of een klant in verhouding tot anderen in zijn wijk meer betaalt voor energie of telefonie en die een aanbieding van een andere leverancier doen. Dat is voor bedrijven kostbare informatie. Zo kostbaar dat Albert Heijn, Intratuin of Bol.com er geld voor over hebben om die gegevens in te zien. Ze kunnen je dan immers aanbiedingen op maat doen. Het meeste betalingsverkeer van Nederland wordt afgehandeld door ING en ING is van plan verhandelbare informatie die de bank bezit over zijn klanten te koop aan te bieden. Albert Heijn en Bol kunnen binnenkort bij ING informatie kopen over je inkomsten en uitgaven. Dat zegt directeur Particulieren Hans Hagenaars van ING in een gesprek met het FD Hij verwacht dit jaar nog van start te kunnen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. Als deze succesvol is, kan de dienst worden uitgerold naar de circa 4,2 mln klanten die bij ING bankieren. De bank voorziet - terecht - kritiek vanwege de privacy-schending van de nieuwe dienstverlening. ‘Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk,’ zegt hij tegen het FD.  

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad      

14 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    Prima, dan haal ik deze week mijn centjes weg. En dat is nogal wat. Probleem is dat andere banken zullen volgen.

    • RhodBerth

      Dat zou toch dom van je zijn, om zo slecht geïnformeerd zo’n grote beslissing te nemen. Zeker omdat blijkt dat het allemaal nogal anders in elkaar zit als dat het nu geschetst wordt.

      De maatschappij wil zich momenteel graag verontwaardigen.

      (in antwoord op Dead Silence)
  2. AT

    Die oude sok onder het bed is zo gek nog niet.

  3. malky

    Voor een staatsbank zijn klanten blijkbaar overbodig geworden.

    • RhodBerth

      De ING is geen staatsbank en heeft, zover ik weet, allang al haar steun met 50% boete terugbetaald.

      Jij, als belastingbetaler, hebt dik verdiend aan de steun voor de ING.

      (in antwoord op malky)
  4. RhodBerth

    Ik vermoed dat ze advertenties willen verkopen op basis van je aankopen/financiele positie. Niet zodat ze je naam doorgeven aan hun klanten.

    Zoals gmail advertenties in je mailbox toont die passen bij je mailverkeer.

    De adverteerder weet dan niks van jou, je ziet alleen zijn advertentie omdat je een goede match hebt.

    Kortom, je privacy is niet in het geding, je krijgt alleen advertenties te zien die goed bij je passen. Net zoals je mannenproducten ziet bij schietfilms op TV, en rondom kinderprogramma’s er veel speelgoed reclames zijn.

    Als ING idd jouw naam/gegevens/financiele positie door zouden verkopen aan adverteerders dan zou dat natuurlijk te bizar voor woorden zijn. Maar dat kan natuurlijk gewoon niet. We moeten wel nuchter blijven nadenken.

  5. Paulraw

    De zorgverzekeraars zullen graag weten of je rookwaar koopt ,kunnen ze de premies verhogen.

    • RhodBerth

      Dat zouden ze graag willen weten, maar uit niks blijkt dat de ING die data aan wie dan ook zou willen verkopen.

      Eerst verdiepen, dan pas boos worden (maar meestal is dat dan niet meer nodig)

      (in antwoord op Paulraw)
      • Paulraw

        ´ING wil data van klanten benutten voor commerciële doeleinden. Bedrijven kunnen op basis van klantgegevens van de bank op maat gesneden advertenties aanbieden.´

        En dat doet ING dan zeker gratis??

        ´Hagenaars verwacht dit jaar nog van start te kunnen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. ‘ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen, zegt de directeur
        Particulieren bij ING tegen de krant.

        Als de proef succesvol is, kan de dienst worden uitgerold naar de ongeveer 4,2 miljoen klanten, die aangeven dat zij willen meedoen.´

        http://www.elsevier.nl/Tech/nieuws/2014/3/ING-wil-bedrijven-inzicht-geven-in-betalingsgedrag-van-klanten-1477327W/

        (in antwoord op RhodBerth)
        • RhodBerth

          In zie de relevantie van uw bericht niet t.o.v. wat ik schreef.

          (in antwoord op Paulraw)
  6. Maurice Goossens

    Slecht en onvolledig bericht dat vraagt om felle reacties. Ik zou persoonlijk geen toestemming geven aan ING om mijn gegevens te gebruiken en zo zal het straks in de praktijk ook gaan, maar dit artikel wekt de suggestie dat ING dat ongevraagd kan doen. ING geeft overduidelijk aan dat het om een proef met paar duizend klanten zal gaan die daarvoor gevraagd worden. Maw, zonder toestemming kan ING jouw gegevens nooit delen met andere partijen. Valt me tegen van Welingelichte Kringen. Jullie zijn ‘ welingelicht’, maar geven die informatie niet juist door aan jullie lezers. Slechte journalistiek.

    • RhodBerth

      Het is nog genuanceerder, ING gaat ‘jouw’ gegevens helemaal niet verkopen aan adverteerders, die krijgen jouw gegevens nooit te zien.

      Maar adverteerders kunnen bv. aan ING vragen of ING hun advertentie wil plaatsen bij mensen die veel betalen aan energie.

      Kortom, niemand gaat er met je privacy vandoor, je krijgt alleen op maat gesneden advertenties. Dat kun je vervelend vinden, maar de postmoderne maatschappij drijft al sowieso op advertenties.

      En als dat de kosten kan drukken: mooi.

      (in antwoord op Maurice Goossens)
  7. Tak van Sport

    Wat een selectieve verontwaardiging. ING is er tenminste open over: dat is wat wij toch wilden van die banken: transparantie!? Bij de RABO werken ze al veel langer met Big Data, zoals blijkt uit deze presentatie http://www.slideshare.net/VINTlabs/rabo-vint19062012definitief

Reacties niet toegestaan