Waarom Ikea niet aan online bestellen doet

Economie
zondag, 27 maart 2011 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Wie iets van Ikea wil, moet nog steeds naar de winkel. De Zweedse meubelzaak doet niet aan kopen via internet. Voor veel mensen een helletocht langs de kilometerslange route. Bedrijven kunnen wel online bestellen, zegt directeur Ikea Nederland Eva-Lotta Sjöstedt in NRC Handelsblad, maar particulieren niet. Stel je voor: ze zouden niet door de showrooms kunnen lopen en fantaseren over hoe hun huis en hun leven er óók uit zouden kunnen zien, of niet van het ontbijtje van 1 euro kunnen genieten. "Kijk om je heen. Deze mensen hebben een leuke dag”, zegt Sjöstedt in het Ikea-restaurant achter een bord Zweedse gehaktballetjes. Twintig miljoen bezoekers per jaar hebben zo een leuke dag, denkt ze.
Sjöstedt heeft onderzoek gedaan naar de belangstelling van Nederlanders voor de ‘easy change’, een kleine verandering in het interieur; nieuwe kussentjes op de bank, ander kleedje op de vloer. De uitkomst is een tegenvaller voor Ikea: een op de tien ondervraagde Nederlanders bleek de afgelopen drie jaar niets aan de inrichting te hebben veranderd. Slechts vijftig procent antwoordde dat ze het de afgelopen zes maanden iets kleins aan hun huis hadden veranderd. Ontzettend weinig, vindt Sjöstedt. Dat doen ze in Zweden toch anders, daar leven mensen veel meer naar de seizoenen. Daar komen volgens haar elk nieuw jaargetijde nieuwe gordijnen, een nieuwe bankhoes en een andere kleur kaarsen het huis in. Volgens het Ikea-onderzoek wil de Nederlander dat ook wel, als het maar niet te veel geld kost. Ook onderzocht: 66 procent van de Nederlanders is blij, tevreden en gelukkig als ze nieuwe accessoires hebben gekocht of de bankhoezen hebben vervangen. Ook zo benieuwd of het niet online kunnen bestellen ook is onderzocht?