Voordeel recessie VS: Amerikanen zijn gezonder gaan leven

Amerikanen geven minder geld uit aan kleding en uit eten gaan en veel meer aan huishoudelijke brandstoffen en gezondheidszorg. Tussen 2007 en 2010 daalden de gemiddelde jaarlijkse consumentenbestedingen per huishouden met 3,1% tot 48.109 dollar. Door een prijsstijging van 5,2% daalden de consumentenbestedingen met bijna 8%, meldt The Economist.
Door de recessie en de economische vertraging is de koopkracht van de Amerikanen verminderd waardoor ze de (oude) broekriem moeten aanhalen.

Maar elk nadeel heeft zo zijn voordelen: de uitgaven aan tabaksproducten daalden met 23% en er werd meer geld uitgegeven aan groenten en fruit (een stijging van 9%) en minder aan suiker en snoep (een daling van 6,5%).
In de economische welvarende periode (van 2003-2006) stegen de consumentenbestedingen met 8,2%. In die tijd dronken Amerikanen meer alcohol en kochten ze meer meubels. Vergeleken met 2007-2010 daalden de uitgaven hiervoor met ruim 16%.

  

 

Bron(nen):   The Economist