Malaysia Airlines verder in de problemen

Vliegrampen zijn niet goed voor de winstgevendheid van luchtvaartmaatschappijen. Niet zozeer door de kosten van zo’n ramp – de verzekering dekt bijna alle schade – maar door de kras op het imago.

Malaysia Airlines had dit jaar niet één vliegramp te verwerken, maar twee. En allebei trokken ze zeer de aandacht. Het eerste vliegtuig verdween simpelweg. het tweede werd opzettelijk uit de lucht geschoten.

Het heeft Malaysia Airlines nog verliesgevender gemaakt dan de maatschappij – grotendeels in handen van de overheid van Maleisië – al was. Na de eerste ramp was een grote reorganisatie nodig, omdat de Chinese passagiers massaal wegbleven. Nu zal het effect vermoedelijk nog heviger zijn. Een topman van Malaysia Airlines in het Financieel Dagblad:

‘Na het verlies dat we vorig jaar hebben geleden, vonden we het tijd voor een fundamentele hervorming van onze bedrijfsstructuur. Doordat we MH370 zijn kwijtgeraakt, kreeg de hervorming een urgentie die er daarvoor niet was. De laatste ramp zal de urgentie alleen maar vergroten.’

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. Alwin Niemeijer

    dat het vliegtuig is neergeschoten door de rebellen staat voor mij wel vast, dat het opzettelijk is gedaan nog niet. Het leed is er natuurlijk niet minder om.
    U heeft al recente gegevens over de financiële positie van MAS na het verongelukken van vlucht MH17?

Reacties niet toegestaan