Reisaanbieders overtreden massaal Reclamecode

Het geldt voor vliegtickets, hotelovernachtingen en autohuur: de uiteindelijke prijs is vaak veel hoger dan de aanbieding op internet, tenzij je voor die ene week ergens half januari boekt. De Consumentenbond concludeert dan ook dat ruim 80 procent van de 54 onderzochte online reis- en hotelaanbieders zich niet aan de Reclamecode houdt.

Een lastminute Griekenland bij Arke.nl bijvoorbeeld blijkt tijdens het boeken geen €285 te kosten, maar €459. En Travelbird bood een verblijf aan de Normandische kust aan voor 79 euro. Het bleek in werkelijkheid 419 euro te kosten. Travelbird vermeldde namelijk niet dat voor minimaal 4 dagen geboekt diende te worden.

De bond meldt dat tijdens het boekingsproces de prijzen soms met meer dan 100% stijgen of dat aanbiedingen in het geheel niet geboekt kunnen worden. Niet alleen hotelaanbieders en luchtvaartmaatschappijen vermelden misleidende prijzen. Ook auto- en camperverhuurders hebben er een handje van. Zeven van de acht onderzochte aanbieders overtraden de Reclamecode.

Die code houdt onder meer in dat reisaanbiedingen in redelijke mate beschikbaar moeten zijn voor de geadverteerde prijs en die prijs moet inclusief onvermijdbare vaste kosten zijn.

 

Bron(nen):   Consumentenbond      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Tijd voor wettelijke maatregelen. De reisbranche kan/wil het blijkbaar niet zelf regelen. Misleidend adverteren is in alle andere branches een economisch delict met serieuze straffen. Blijkbaar moet de reisbranche eens serieus door Justitie achterna gezeten worden en een paar flinke boetes krijgen.

  2. harrr

    Misleiding is al jaaaaaaaren de standaard en echt niet alleen in de reisbranche, die hebben het alleen tot een ware kunstvorm verheven.
    En zolang er niet gruwelijk hard tegen wordt opgetreden zal het niet veranderen, dus geen lullige boete van paar 1000 euri , want daar lachen ze toch wel om.
    Overigens doen ook de airliners eraan mee, want hoeveel mensen er wel niet instinken om te (denken te moeten) betalen voor de incheckprocedure en stoel reserveren is werkelijk hilarisch

  3. Jannie Ooms

    Wetgeving? Ach, de mensen moeten gewoon hun gezonde verstand gebruiken als ze een (doorgaans) on-line aanbieding zien die wel erg goedkoop lijkt. Als je doorklikt kom je er achter wat de werkelijke kosten zijn. Even een kort moment van ergernis, maar vervolgens haak je gewoon af. Toch?

    • harrr

      Nou nee, die oplichting- “aanbiedingen” staan hoog in de search-ranks, in grote getalen omdat ze het bijna allemaal doen , waardoor je de echte realistische aanbiedingen amper kan vinden.

      (in antwoord op Jannie Ooms)

Reacties niet toegestaan