Parkeren eigen auto bij de baas wordt belast

Als je met je eigen auto naar je werk rijdt en je bedrijf heeft een terrein gehuurd waarop je kunt parkeren, of stelt plaatsen beschikbaar in een openbare parkeergarage, dan ziet de fiscus dat vanaf volgend jaar als loon waarover je belasting moet betalen. Dat schrijft het FD vandaag.De heffing kan oplopen tot honderden euro’s per jaar. Het betekent dat ofwel de werkgever, of de medewerker belasting over de parkeerplek moet betalen. De regeling geldt niet voor ‘eigen’ parkeerterreinen die bij het kantoor liggen, maar alleen voor extra ruimte die elders wordt ingehuurd. Ook leaseauto’s vallen buiten de nieuwe parkeertax.

De parkeerplek die de werkgever buiten het eigen bedrijventerrein huurt, is volgens de nieuwe belastingregels een vorm van loon voor de werknemer. En valt daarmee onder de zogenoemde werkkostenregeling waar ook de telefoon van de zaak en gratis koffie onder vallen.

9 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Prikker

    Waarom zouden lease-auto’s buiten deze maatregel vallen ?

    • FritsB

      Omdat alle kosten van zo’n auto voor rekening van de leaser = de werkgever zijn. De gebruiker moet als tegenprestatie al een deel van de waarde bij zijn inkomen tellen en wordt langs die weg belast.

      (in antwoord op Prikker)
      • Prikker

        Zoals je al aangeeft is een lease-auto gewoon %-onderdeel van een inkomen (dat ook belast wordt), dus waarom zouden dan parkeerkosten net als voor alle andere Nederlanders voor lease-rijders ineens niet belast hoeven worden… als het een eigen auto was geweest zouden die wèl belast worden.
        M.a.w. er wordt een niet bestaand verschil gesuggereerd hier.

        (in antwoord op FritsB)
  2. Paulraw

    De door Rutte beloofde 1000 euro voor de werkende Nederlander begint steeds verder weg te raken,de koopkracht moet en zal kapot.
    Herstel moet en zal in de kiem gesmoord worden.

  3. Vogelbeest

    Verhuizen naar Cuba of Noord-Korea wordt steeds aantrekkelijker.

  4. Peter Bakker

    Je zou denken dat de overheid werken zou willen stimuleren maar het lijkt erop dat ze werken niet al te aantrekkelijk willen maken. Anders zou iedereen wel gaan werken.

    Het is toch te zot voor woorden dat het parkeren van je auto bij je werk een vorm van loon is? Natuurlijk is dit puur geldklopperij van de overheid. Mede bedacht vanwege de naheffing van Brussel waarschijnlijk. Helaas wordt onze regelgeving meer beïnvloed door geldzucht dan door gezond verstand.

    • FritsB

      Het parkeren niet, de vergoeding wel. Omdat het een tegemoetkoming in de privékosten van de werknemer is. Het is ook niets nieuws, maar de grenzen zijn vernauwd. De werkgever mag vanaf 2015 niet meer dan anderhalf proceent van de totale loonsom aan verstrekking in natura geven. Of liever, hij mag het wel, maar dan moet hij over het extra bedrag zelf 80% belasting betalen. En dat wil hij best als hij heel tevreden over de werknemer is. Over zulke grote bedragen gaat het niet. Bedenk dat ook de gratis koffie onder die anderhalf procent valt (om maar eens een voorbeeld te noemen).
      Het is overigens als met het fietsplaatje van heel vroeger: de kosten van inning zullen flink hoger zijn dan de opbrengst. Financiën zou wijzer moeten zijn.

      (in antwoord op Peter Bakker)
  5. Dead Silence

    Ik laat geen traan als ze allemaal in Den Haag per direct neervallen.

  6. Meneer Dick

    Een hele goede aanpassing. Werknemers moeten maar lopend, per fiets of met het OV naar hun werk.

Reacties niet toegestaan