Op een dag zal het mogelijk zijn een avondje uit te gaan in Tokio en ‘s morgens weer op tijd te verschijnen op je werk.
Het Britse luchtvaarbedrijf Reaction Engines werkt aan een vliegtuig/raket die volgens het bedrijf 5 keer de snelheid van het geluid kan vliegen.
Het geheim schuilt in de motoren. De lucht die in de motoren terecht komt, wordt in een fractie van een seconde met 1000 graden koeler gemaakt. Dat geeft de motoren veel meer kracht en dus meer snelheid.
Het toestel, de Skylon, zal opstijgen en landen als een normaal vliegtuig, maar daarna vliegen als een raket.
Vanwege de hoge snelheden zitten er geen raampjes in de romp; die zouden de snelheid niet overleven.
De Skylon komt volgens Reaction Engines op zijn vroegst in 2019 op de markt en kan 300 personen vervoeren.
“De lucht die wordt ingelaten in de motoren wordt in een fractie van een seconden met 1000 graden koeler gemaakt. ”
Ik heb geen om uit te zoeken waar google translate nu weer misbruikt is maar dit is weer een voorbeeld van onzin waar zelfs een lagere schoolkind zich voor zou schamen.
Helaas weer geen bronvermelding… alstemblaft:
http://www.reactionengines.co.uk/heatex_work.html
As the air passes thorough the Pre-cooler tube matrix it is evenly
cooled and the temperature plummets from 1,000°C to minus 150°C.
Het is dus nog extremer: 1150 graden celcius verschil!
(in antwoord op knier)Tja, het moest er wel rond de 800°C binnenkomen anders hadden we een probleem….(alhoewel, ik las tijdje geleden iets over ‘kouder dan het absolute nulpunt’)
(in antwoord op Apekool)interessant, zou onmogelijk moeten zijn.
(in antwoord op Windows 8)Daarom dat ik er de ballen van snap, jij?
(in antwoord op Dutchy)http://www.livescience.com/25959-atoms-colder-than-absolute-zero.html
En dan kom je aan in Japan om te gaan stappen, blijkt het daar al ochtend te zijn…..
“De lucht die in de motoren terecht komt, wordt in een fractie van een seconde met 1000 graden koeler gemaakt. Dat geeft de motoren veel meer kracht en dus meer snelheid.”
Leg eens uit hoe die koude lucht de motoren meer kracht geeft, 3huis?
1.000graden koeler dan de buitentemperatuur (-50c op hoogte) is onmogelijk, -273 en een beetje is het absolute nulpunt. Zu zullen wel 1.000 warmer bedoelen, dan zet de lucht uit en dat geeft stuwkracht.
(in antwoord op Windows 8)Nee hoor. Zie Apekool hier onder met de bron.
(in antwoord op Dutchy)Doet me denken aan de de Thunderbirds. Keek ik in mijn jeugd met grote ogen naar.
Overigens. Koelen kost energie en gezien de hoeveelheid lucht vraag ik me af waar ze zoveel energie vandaan halen. Huidige raketten werken volgens mij nog altijd volgens het principe van vrijkomen van energie door verbranding.
Je kunt lucht niet 1000 graden koeler maken, 3huis. Het absolute nulpunt is -273 graden. Terug naar de MAVO!
overigens 2019 lijkt me zeer ambitieus, 300passagiers voor een radicaal vernieuwend toestel. We gaan het meemaken en ik wens hen alle succes.
Technisch leuk, maar de wereld is in 2019 nog lang niet zo ver dat 300 mensen daar in willen zitten.
En ook de luchtvervuiling en CO2 uitstoot, zullen verhinderen dat we massaal een dagje Tokyo gaan doen