Waarom vooral Zuckerberg zelf profiteert van zijn liefdadigheid

Economie
woensdag, 02 december 2015 om 17:00
welingelichtekringen header 1
Mark Zuckerberg geeft 99 procent van zijn aandelen in Facebook aan een goed doel. Samen met zijn vrouw Priscilla Chan maakte hij dit vandaag bekend in een brief aan zijn pasgeboren dochtertje Max. Papa Mark Zuckerberg, de weldoener, het klonk zo mooi, maar al snel was er vooral kritiek. Want waar gaat het geld naar toe? De aandelen ter waarde van 45 miljard dollar komen terecht in het zogenoemde Chan Zuckerberg Initiative, meldt . Het koppel schrijft in de brief aan hun dochtertje dat het fonds gaat investeren in 'een betere wereld', waarin 'iedereen gelijk is' en het 'menselijk potentieel volledig wordt benut'. Ze hopen verder dat de nieuwe generatie honderd keer meer leert en ervaart dan zij, altijd in verbinding staat en toegang heeft tot zo veel mogelijk informatie en ideeën. En daar is natuurlijk Facebook voor nodig. "Dit is een technocratische droom en een nachtmerrie voor ieder normaal mens", Sam Biddle in het online tijdschrift Gawker. Hij stelt dat Zuckerberg met een 'betere wereld' een wereld bedoelt die vooral voor hem zelf beter is. Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan de royale gift. Het fonds is ten eerste geen non-profitorganisatie, maar een gewoon bedrijf dat winst kan maken. Ten tweede kan Zuckerberg flink profiteren van zijn eigen liefdadigheid. Volgens van de econoom David Yermack hebben CEO's die fondsen oprichten en daarmee investeren, vaak bijbedoelingen: ze blijven indirect eigenaar van hun bedrijf, maar omzeilen veel regels en wetgeving. Dat kan doordat het 'goede doel' het kapitaal overneemt van Facebook en Zuckerberg zelf de baas is van het fonds. Zo blijft het kapitaal in zijn handen. Daarnaast wordt het belastbare inkomen van de Facebook-oprichter lager, waardoor hij minder belasting hoeft af te dragen. Een laatste punt van kritiek is dat Zuckerberg onder andere gaat investeren in scholen die nog geen internet hebben. Dit heeft vooral als doel om het marktaandeel van Facebook uit te breiden, niet om arme kinderen vooruit te helpen.
Bron(nen): Trouw