NS gaat de treinen laden zoals dat in Japan gebeurt

Staan in de trein  terwijl verderop een half lege wagon is. Iedere geoefende NS-reiziger kent het. Maar hoe kom in je door die menigte in dat lege deel? De NS denkt dat Japan een voorbeeld kan bieden. Daar worden zoals bekend dagelijks te veel mensen gepropt in te weinig trein. Dat gaan we hier ook doen. NS en prorail starten, bericht het AD, tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven met instapscones.

Een instapzone is een afgebakend gebied op het perron waar altijd een trein stopt, zodat mensen sneller aan boord kunnen. In de praktijk worden de gebieden aangeduid met blauwe borden op het perron. Eén bord geeft het begin van de zone aan, een ander bord markeert het einde. De breedte van de instapzone bedraagt zo’n 50 meter.

Tijdens de rit van een sprinter wordt de instapzone op elk station anders geplaatst: soms aan het begin, soms aan het einde of juist in het midden. Zo worden reizigers gedurende het hele traject slim verdeeld over de trein.In Japan doen instapzones al vele jaren hun werk, zoals de foto laat zien.