Personeel Ryanair heeft er genoeg van: "Aan de werkdruk zit een grens"

Economie
zaterdag, 19 mei 2018 om 11:39
welingelichtekringen header 1
Werknemers bij Ryanair klagen steen en been over de arbeidsomstandigheden bij de budgetmaatschappij. Hun loon is te laag, ze mogen zich bijna niet ziek melden en worden afgerekend op hun cabineverkopen. Negentig procent van het personeel dat voor Ryanair op vliegveld Eindhoven is gestationeerd komt uit Oost- of Zuid-Europa, landen waar de lonen laag zijn. Het Algemeen Dagblad sprak met tien medewerkers, de FNV en oud-personeelsleden. Daaruit blijkt onder meer hoe belangrijk het is dat medewerkers artikelen verkopen tijdens de vlucht. "Als je te lang onderaan het scorebord bungelt, kun je een disciplinary meeting verwachten, een soort interventie waarin je je moet verantwoorden’’, vertelt een Poolse medewerker. Ook het loon is laag. Medewerkers krijgen alleen betaald voor de tijd dat ze in de lucht zijn. "Passagiers helpen bij het uitstappen, vliegtuig schoonmaken, voorraden bijvullen en wachten tijdens vertragingen: allemaal tijd die medewerkers niet betaald krijgen’’, zegt Asmae Hajjari van de FNV. "Uitzendkrachten die via Crewlink of Workforce aan het werk gezet zijn, kunnen vaak met moeite rondkomen. We zien regelmatig loonstrookjes van onder de 1000 euro." "Je went aan de brutaliteit van een bedrijf, maar aan de werkdruk zit een grens’’, zegt Natasha, die ook uitlegt hoe lastig het is om je ziek te melden. "Ze willen weten waarom je ziek was, wat je klachten waren, wat je hebt gedaan om beter te worden en hoe je in de toekomst gaat voorkomen dat je ziek wordt.’’ In het verleden was het zelfs zo dat personeel hun kostuum en training zelf moest betalen. "De meeste jonge crewleden begonnen met een schuld van duizenden euro’s’’, zegt uitzendkracht Nino. FNV legt uit dat Ryanair zich zoveel kan permitteren, omdat hun personeel onder het soepele Ierse arbeidsrecht valt, ook al wonen en werken ze in Eindhoven en betalen ze in Nederland belasting.
Bron(nen): AD