Meest misleidende product: nominaties voor honingdrop en zoete aardappelpuree

Het is weer tijd voor de uitreiking van het Gouden Windei voor het meest misleidende product van het jaar. De komende twee weken kunnen consumenten stemmen: wordt het de honingdrop van Venco waar 150 keer meer suiker dan honing in zit of toch de zoete aardappelpuree zonder zoete aardappel?

Ook genomineerd zijn: ‘inspired by clouds crispy’ smartwater van Coca-Cola, dat gewoon heel duur water is. Verder kun je stemmen op Aldi Culinella bak & braad olijf met maar 21 procent olijfolie, Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen (0,3 procent roomboter), Conimex Gembersiroop (een flesje suiker met een mespuntje gember), AH Zaanse hoeve plakken kaas, waarbij één plak niet één maar anderhalve portie is en Jumbo Cherrytomaat pastasaus met nauwelijks cherrytomaat.

De verkiezing is negen jaar geleden in het leven geroepen door Foodwatch om marketingleugens en claims die niet worden waargemaakt aan te pakken. Vorig jaar won het maisbrood van Jumbo waar geen maismeel in zat.